Nové palivo na českých benzinkách od ledna 2024: 50 % řidičů bude muset zaplatit jenom za to, aby mohli natankovat

Již brzy se na mnohých čerpacích stanicích objeví nový druh benzinu. Pro některé řidiče ale bude představovat nepříjemné komplikace.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Události247 již dříve psaly o chystané změně, která zasáhne spoustu českých řidičů. Jedná se o to, že na mnohých českých benzinkách bude od ledna příštího roku nové palivo s označením E10, které nahradí stávající benzin 95 E5. O čem už se ale mluví méně je fakt, že dost možná až 50 procent řidičů bude muset v podstatě zaplatit jenom za to, aby mohli natankovat. Důvod vás nejspíš překvapí.

Některá auta si s novým benzinem nebudou rozumět

Konkrétně se nové palivo objeví na benzinkách ORLEN Unipetrol dříve známých jako Benzina. Těch je přitom v tuzemsku skutečně mnoho. Díky počtu více než 400 benzinek jsou dokonce lídrem na českém trhu, jak píše web Seznam Zprávy. Řidiči, kteří na těchto stanicích tankují a vlastní auto na benzin by si však měli dát dobrý pozor. Palivo totiž jejich autu nemusí svědčit.

Palivo E10 je bezpečné tankovat pouze do aut vyrobených v roce 2004 a později. Jinými slovy do vozů splňujících normu Euro 4, do těch starších se nové palivo nehodí. Klidně až 50 procent Čechů má přitom auto, které je starší, což může být problém. Jak ostatně píše web Hospodářské noviny, průměrné stáří osobních aut v Česku je 16 let.  

Pokud máte toto auto, nové palivo rozhodně netankujte

Starším autům hrozí nemalé problémy. Vyšší obsah biolihu v palivu totiž může poškodit těsnění nebo potrubí a způsobit rychlejší korozi některých dílů. Majitelé těchto aut tak v podstatě budou muset zaplatit už jenom za to, aby mohli natankovat. Opravy či výměny dílů totiž rozhodně nebudou levnou záležitostí.

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA
Například vozy Škoda Felicia s novým palivem kompatibilní nejsou

Problém se přitom netýká jen veteránů, u kterých je nutnost tankovat kvalitní palivo samozřejmostí. „Řešili jsme to se Škodou Auto. Její zástupci tvrdí, že všechny modely od roku 2002, tedy auta stará 21 let, mohou na benzin E10 spolehlivě jezdit. U starších modelů, jako například u Felicií, je ale potřeba vyměnit například kroužky u vstřikovačů,“ uvedl pro web Aktuálně Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČAPPO.

A jaký je vlastně důvod přechodu na toto nové palivo? Podle webu Aktuálně má benzin E10 přispět k redukci emisí skleníkových plynů. Obsahuje totiž až 10 procent paliva z organické hmoty nebo odpadu. Bohužel, tato ekologická novinka má také svou odvrácenou stránku, za kterou si mnozí řidiči připlatí nemalé částky.

Bude pro vaše auto nové palivo ohrožující? Dejte nám vědět do komentářů pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články