Obchodní řetězce zavádějí stále častěji novinky, které mají zákazníkům usnadnit nakupování a také ušetřit lidskou sílu.
Psali jsme třeba o tom, že příruční košíky v obchodech pomalu nahrazují větší koeš na kolečkách, což se některým zákazníkům nelíbí. Tento koncept bez malých ručních košíků už zvadli například v Lidlu. Zákazníci tam mají na výběr jen mezi velkým pojízdným plastovým nákupním košem na kolečkách, nebo klasickým nákupním vozíkem, Ve vybraných prodejnách novinku zavádí například Billa nebo Penny.
Obchodní řetězce se snaží ušetřit
Důvodem této změny by mohla být snaha přimět nenápadně zákazníky, aby nakupovali více věcí a tím v obchodě utratili více peněz. Jak totiž již dříve informovaly Události247, lidé mívají tendenci nákupní košík opticky naplnit. U větších košů by tedy mohli dělat klidně i větší nákupy, než původně zamýšleli. Řetězce však tvrdí, že jim jde o větší pohodlí zákazníků, kteří tak nemusí menší košík při nákupu držet v ruce.
Dalším trendem, který je čím dál více v obchodech rozšířený, jsou samoobslužné pokladny. Oceňují je nejen zákazníci, kterým šetří čas strávený čekáním ve frontě u klasických pokladen, ale benefit mají také pro samotné obchodní řetězce, protože díky nim ušetří peníze za zaměstnance. Také proto těchto pokladen v českých supermarketech v posledních letech rychle přibývá a jak to vypadá, postupně by mohly zcela nahradit přepážky s pokladními, které by pak tím pádem přišly o práci.
Načítáním nákupu u pokladny jsem ztratil půl hodiny
Placení pouze na samoobslužných pokladnách testuje od února například Lidl. Tato praxe zatím funguje v několika obchodech v nejméně vytížený čas. Jak píše web TN, ostatní obchody sice zatím stejný krok neplánují, ale samoobslužné pokladny se také chystají rozšiřovat. V některých prodejnách Lidlu zůstává v méně vytížené hodiny jen jeden zaměstnanec. Některým zákazníkům se ale nová praxe nelíbí, například starším lidem.
Nejsou totiž tak zruční v načítání zboží. Pokud mají navíc větší nákup, mohou se u samoobslužné pokladny dost zdržet. Mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková však pro TN uvedla, že i v rámci testů nadále platí, že v každé z prodejen je zákazník v případě zájmu obsloužen i na standardních pokladnách. Ty jsou podle ní vždy v rámci celé otevírací doby k dispozici.