První evropská země přistoupila na konec spalovacích motorů. Nic jiného než elektromobil si v ní nekoupíte

Je to tady. První evropská země se rozhodla kompletně zakázat prodej spalovacích motorů a nic jiného než elektromobily už prodávat nebude.

i Zdroj fotografie: JAn Dudík / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Zatímco Evropská unie plánuje ukončit prodej aut se spalovacími motory až v roce 2035, Norsko se rozhodlo jít vlastní cestou a tento zákaz zavede už příští rok. Pro norské řidiče to však nepředstavuje zásadní problém, na rozdíl od situace, jaká by nastala například v Česku. Norové jsou na elektromobily už delší dobu zvyklí, koneckonců počet elektromobilů už u nich pravděpodobně převýšil počet těch benzínových. Informoval o tom web Novinky.

Norsko a elektromobilita

Ani vyšší ceny spalovacích vozů, zmenšování palivových nádrží nebo pokuty za nadměrné emise zatím v Evropě nepřesvědčily většinu motoristů k přechodu na elektromobily. Norsko však ukazuje, že je možné dosáhnout výrazné změny – a to díky systematickému přístupu, rozsáhlé infrastruktuře a roky trvajícím pobídkám. Už v roce 2016 norská vláda stanovila cíl postupně zamezit prodeji vozů na benzin a naftu. Tento záměr se nyní stává realitou. Informoval o tom web iDnes.

Chudí si elektromobil dovolit nemůžou, platí jej ale za bohaté. Z jejich daní jdou peníze na infrastrukturu, vysvětluje odborník

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Norsko se stane první evropskou zemí, která zakáže prodej benzinových aut

V roce 2024 tvoří elektromobily 95 % všech nově registrovaných vozidel, přičemž zbylá část připadá na speciální typy aut, pro která zatím neexistují elektrické alternativy. I když prodej nových aut se spalovacím motorem skončí, stávající vozy budou nadále v provozu. Norové si totiž svá auta obvykle nechávají déle než deset let. Zákaz se tedy týká pouze nových registrací, což postupnou přeměnu vozového parku výrazně usnadňuje.

Co bude dál

Norsko svou politiku zaměřilo na podporu elektromobilů i na znevýhodnění spalovacích vozů. Elektromobily s cenou do 1,1 milionu korun jsou osvobozeny od DPH (minimálně do roku 2026), zatímco auta se spalovacím motorem podléhají vysokému zdanění. K tomu vláda přidává řadu výhod, například nižší mýtné a možnost využívat autobusové pruhy. Dříve bylo benefitů ještě více – majitelé elektromobilů neplatili silniční daň, parkovali zdarma a byli osvobozeni od poplatků za trajekty.

Drahá elektřina, drahé elektromobily: Evropané se začínají bouřit proti konci spalovacích motorů. Rozhodnutí EU podle nich nedává smysl

iZdroj fotografie: Depositphotos
Norsko je skvělým příkladem země, která plně podporuje elektromobilitu

Norsko se tak stalo příkladem země, která podpořila elektromobilitu od samotného počátku. Zásadním faktorem pro nákup elektromobilů je také dostupnost nabíjecích stanic. Na hlavních tazích napříč Norskem jsou nyní povinně instalovány rychlonabíjecí stanice, což řidičům zajišťuje jistotu, že budou mít kde své auto dobít. Norsko ukazuje, že s dostatečnou infrastrukturou a dlouhodobou podporou je možné připravit půdu pro zásadní změnu v automobilovém průmyslu. Zda se k takovému kroku v průběhu příštích let rozhodnou i jiné evropské země, je zatím ve hvězdách.

Plánujete nákup elektromobilů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články