Je to tady. První evropská země se rozhodla kompletně zakázat prodej spalovacích motorů a nic jiného než elektromobily už prodávat nebude.
Zatímco Evropská unie plánuje ukončit prodej aut se spalovacími motory až v roce 2035, Norsko se rozhodlo jít vlastní cestou a tento zákaz zavede už příští rok. Pro norské řidiče to však nepředstavuje zásadní problém, na rozdíl od situace, jaká by nastala například v Česku. Norové jsou na elektromobily už delší dobu zvyklí, koneckonců počet elektromobilů už u nich pravděpodobně převýšil počet těch benzínových. Informoval o tom web Novinky.
Norsko a elektromobilita
Ani vyšší ceny spalovacích vozů, zmenšování palivových nádrží nebo pokuty za nadměrné emise zatím v Evropě nepřesvědčily většinu motoristů k přechodu na elektromobily. Norsko však ukazuje, že je možné dosáhnout výrazné změny – a to díky systematickému přístupu, rozsáhlé infrastruktuře a roky trvajícím pobídkám. Už v roce 2016 norská vláda stanovila cíl postupně zamezit prodeji vozů na benzin a naftu. Tento záměr se nyní stává realitou. Informoval o tom web iDnes.
V roce 2024 tvoří elektromobily 95 % všech nově registrovaných vozidel, přičemž zbylá část připadá na speciální typy aut, pro která zatím neexistují elektrické alternativy. I když prodej nových aut se spalovacím motorem skončí, stávající vozy budou nadále v provozu. Norové si totiž svá auta obvykle nechávají déle než deset let. Zákaz se tedy týká pouze nových registrací, což postupnou přeměnu vozového parku výrazně usnadňuje.
Co bude dál
Norsko svou politiku zaměřilo na podporu elektromobilů i na znevýhodnění spalovacích vozů. Elektromobily s cenou do 1,1 milionu korun jsou osvobozeny od DPH (minimálně do roku 2026), zatímco auta se spalovacím motorem podléhají vysokému zdanění. K tomu vláda přidává řadu výhod, například nižší mýtné a možnost využívat autobusové pruhy. Dříve bylo benefitů ještě více – majitelé elektromobilů neplatili silniční daň, parkovali zdarma a byli osvobozeni od poplatků za trajekty.
Norsko se tak stalo příkladem země, která podpořila elektromobilitu od samotného počátku. Zásadním faktorem pro nákup elektromobilů je také dostupnost nabíjecích stanic. Na hlavních tazích napříč Norskem jsou nyní povinně instalovány rychlonabíjecí stanice, což řidičům zajišťuje jistotu, že budou mít kde své auto dobít. Norsko ukazuje, že s dostatečnou infrastrukturou a dlouhodobou podporou je možné připravit půdu pro zásadní změnu v automobilovém průmyslu. Zda se k takovému kroku v průběhu příštích let rozhodnou i jiné evropské země, je zatím ve hvězdách.