Soud udělil řetězci Albert tučnou pokutu. Slevy tam nebyly reálné, zákazníci jsou rozčíleni

Obchodní řetězec Albert si nedávno od soudu odnesl tučnou pokutu. Svým zákazníkům lhal a vymýšlel pro ně falešné slevy.

i Zdroj fotografie: ŠJů/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Na první pohled se cenovky v supermarketu Albert tvářily jako lákavá nabídka. Velké nápisy slibující výrazné slevy však ve skutečnosti vedly ke koupi zboží za vyšší cenu, než jaká byla běžná v uplynulém měsíci. Podle Krajského soudu v Plzni tím řetězec porušil zákon o ochraně spotřebitele, který nařizuje, aby sleva byla počítána z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Informoval o tom web Novinky.

Albert vyvolával falešný dojem výhodné koupě

Albert si kvůli nedávné kauze s cenovkami a slevami vysloužil od soudu tučnou pokutu. Kauza, která obletěla český internet, se týkala kilogramového balení kávy, které bylo označeno jako zlevněné na 399 Kč. Cenovka tvrdila, že jde o 44% slevu z původní ceny 719 Kč. Avšak ve spodní části štítku, titěrně a snadno přehlédnutelně, byla uvedena nejnižší cena za poslední měsíc – 379 Kč.

Albert nabízel zákazníkům ve svých regálech zkaženou potravinu. Může být zdraví nebezpečná

iZdroj fotografie: Česká obchodní inspekce
Albert porušil zákon týkající se manipulace s cenami

Soud konstatoval, že prezentovaná sleva vycházela z ceny, která během posledního měsíce nebyla reálně účtována. Zákazníci tak byli snadno uvedeni v omyl a ti se následně nachytali na slevu, která neodpovídala skutečnému vývoji cen. Tím vytvořila falešný dojem, že si zákazník provádí výhodný nákup. Rozsudek upozorňuje, že výrazné prvky na cenovce, jako je číslo 399 Kč a slovo „Akce“, působí na zákazníka silněji než jemně vytištěná informace o skutečné nejnižší ceně.

Zákazníci toho už mají dost

Zákazníci se ve většině případů soustředí a spolehnou na první dojem. Pochopitelně je napoprvé zaujme slovo jako sleva nebo cena uvedená větším a tučným písmem. Logicky si pak údajů o nižší ceně, která je napsaná titěrným písmem, ani nevšimnou. Albert u soudu argumentoval výsledky zákaznického průzkumu, podle kterého nejnižší cena za poslední období nepatří mezi informace, které by zákazníky zajímaly. Ve svém vyjádření Albert tvrdil, že jeho zákazníci tuto informaci považují za nejméně podstatnou.

Koupili jste si v Albertu tento oblíbený nápoj? Výrobce o něm lhal. Není vůbec to, za co se vydává

iZdroj fotografie: Realeklas/ Creative Commons / CC-BY-SA
Přístup řetězce Albert rozhořčil spoustu zákazníků

Všem zákazníkům ale samozřejmě na této informaci záleží. Většina z nich by si přeci nepořídila kávu za 399 korun, která se tváří, že je ve slevě ze 719 korun, když její poslední cena byla 379 korun. Za tento přístup uložila Česká obchodní inspekce Albertu pokutu ve výši 200 tisíc korun, kterou soud nyní potvrdil. Podle soudu řetězec manipulací s cenami porušil zákon a způsobil, že zákazníci mohli nabýt falešného dojmu o výhodnosti nákupu.

Co si o přístupu Albertu myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články