Lidé, kteří mají auto by si měli dát pozor na jednu věc. Hrozí za ni totiž vysoké sankce.
Češi jsou zvyklí na to, že v souvislosti s auty obvykle za různé dopravní přestupky platí pokuty v řádech stovek či tisíc korun. To se má sice změnit, protože jak psaly Události247, od nového roku budou u některých přestupků hrozit pokuty dosahující až 70 tisíc korun. I tak by ale v Česku asi málokdo čekal pokutu půl milionu korun. Ano, čtete správně. Až 500 tisíc korun mohou úřady lidem napálit za to, že se svým autem udělají jednu přísně zakázanou věc.
Hrozící pokutu mnozí neřeší
Na začátek však nutno uklidnit všechny řidiče, kteří zpytují své svědomí a přemýšlí, kterých zakázaných věcí se při jízdě dopustili. Zmíněná pokuta nehrozí za dopravní přestupky. Dostat ji mohou lidé za manipulaci s tachometry vozidel. Takzvané stáčení tachometru je oblíbenou technikou mnoha autobazarů. Ty díky tomu zfalšují počet najetých kilometrů a zvýší tak výrazně cenu prodávaného vozu, klidně až o 20 procent, jak píše web Autosalon.
Nejedná se přitom rozhodně o minoritní problém. Podle webu Autosalon má v tuzemsku stočený tachometr dost možná i každé třetí ojeté auto. A co víc, tato nekalá praktika mnohým prodejcům prochází. Jak totiž píše web TN, úředníci se tím v řadě případů nezabývají a příliš funkční v praxi není ani nahlašování zjištěných stočených tachometrů při STK. Celkově je oznámených případů velmi málo. „Plzeňský kraj od roku 2018 nezaznamenal nahlášení případu stočeného tachometru,“ cituje pro ilustraci web TN mluvčí kraje Evu Mertlovou.
A tak řada z nich tento podvod i přes hrozící vysokou pokutu provádí dál. A to i přesto, že kromě půlmilionové pokuty mohou jít prodejci za tento podvod i do vězení. Jak totiž píše web dTest „dlouhodobý nešvar nepoctivých prodejců ojetin v podobě přetáčení tachometrů se už od 2014 považuje za trestný čin, ne pouze za přestupek“.
Lze prodejce prokouknou?
Šance, že by podvod zákazníci odhalili je celkem malá. „Nejen vyložený laik, ale i průměrně zdatný motorista nemá často šanci ani poznat, že k nějaké manipulaci s najetými kilometry vůbec došlo,“ píše web Autosalon. Existuje však i přesto několik způsobů, jak nesrovnalost v počtu najetých kilometrů zjistit.
Klíčové je znát takzvaný VIN kód. Díky němu si pak lidé mohou na několika portálech stav tachometru ověřit, jak píše web Autotrip. Například Ministerstvo dopravy provozuje portál Kontrola Tachometru. Ten po zadání VIN kódu ukáže „hodnoty zjištěné na počítadle ujeté vzdálenosti vozidla při technických prohlídkách vozidla na stanicích technické kontroly a stanicích měření emisí,“ píše ministerstvo na webu aplikace.
Pomoci může i podívat se na průměrné množství najetých kilometrů u jednotlivých typů vozů, které lze na internetu dohledat. Třeba pomocí dat prezentovaných v TÜV Reportu, která pocházejí z údajů z německých STK, jak radí web Autosalon.