Urgentní: Volali vám někdy z tohoto čísla? Máte velký problém, během pár minut přijdete o všechny peníze z vašeho bankovního účtu

Digitální doba nám sice v mnohém usnadňuje život, ale přináší také mnohá nebezpečí.

i Zdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

O kyberpodvodech informujeme na Událostech247 pravidelně. Upozornili jsme například na to, že v Česku aktuálně přibývá phishingových podvodů a pokusů o vytažení peněz z důvěřivých lidí. Nejčastěji se internetoví podvodníci vydávají za dopravní společnosti. Šmejdi pošlou e-mail, ve kterém chtějí, abyste si naplánovali doručení, vezmou si od vás kontaktní údaje a pak připomenou, že je nutné zaplatit servisní poplatek.

Nový podvod je velmi důvěryhodný

Na Událostech247 jsme psali také o tom, že lidem volají falešní bankéři. Stačilo se pak jen zaregistrovat na finanční platformu a stáhnout si potřebnou aplikaci. Klient na účet platformy zaslal půl milionu korun a pak sledoval, jak se jeho úspory zhodnocují. Aby je mohl vybrat, stačilo jen uhradit několik tisíc korun, ze kterých by se pokryly poplatky za obchod a provize makléři. Než zjistí, že se stali obětí podvodu, je většinou už pozdě.

Zvedl jeden telefonát a přišel o 500 000 Kč. Tohle se může zítra stát i vám

Teď před novou variantou telefonního podvodu, která má lidi přimět k tomu, aby odevzdali podvodníkům přístup do svého bankovnictví varuje ČSOB. Tento podvod už je opravdu hodně propracovaný. Vše probíhá tak, že lidem jménem banky volá hlasový automat, který je vybízí k aktualizaci mobilního bankovní aplikace. Pokud ho chtějí provést, mají stisknout „jedničku“. Potom hlasový automat oznámí, že do SMS zprávy pošle odkaz pro stažení nové verze, poděkuje za spolupráci a zavěsí.

Co dělat, pokud máte pochybnosti

V SMS zprávě je pak odkaz na provedení updatu mobilního bankovnictví. Odkaz však ve skutečnosti vede na podvodnou stránku, která vybízí k přihlášení přihlašovacími údaji. Odborně se tomu říká Smishing. Pokud to klient udělá, odevzdá své citlivé údaje přímo útočníkům, kteří se tak dostanou do jeho internetového bankovnictví a mohou získat údaje z platební karty. „Takovou zkušenost naštěstí nemám, ale mé kamarádce podobným způsobem z účtu ukradli asi 25 tisíc,“ popsala Událostem247 paní Lenka z Mirosalvi.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Podvodníci se většinou snaží z lidí vytáhnout údaje od kreditní karty, případně přihlašovací údaje do mobilního a internetového bankovnictví

Podvodníci spoléhají mimo jiné na to, že někteří klienti nedávají pozor a nečtou všechny informace, které banka posílá v ověřovacích SMS nebo notifikacích do aplikací typu ČSOB Smart klíč. Vyplatí se také sledovat notifikace prohlížečů a antivirových programů, které vás na nebezpečné webové stránky upozorní notifikacemi. V případě pochybností může klient zavolat na Helpdesk elektronického bankovnictví: 495 800 111 nebo přímo na linku Hlášení internetových podvodů: 499 900 010.

Stali jste se někdy obětí podobného podvodu? Napsat nám to můžete v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články