Už 1. dubna 2025: Majitelé těchto automobilů budou platit vyšší daň, za vše může Green Deal

Pokud jste majitelem tohoto automobilu, pak byste měli zpozornět. Již od prvního dubna letošního roku budete platit vyšší daň.

i Zdroj fotografie: TuRbO_J/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Redakce Událostí247 vás nedávno informovala o tom, že některá starší auta budou mít problém dostat se do provozu. Evropská unie totiž přišla s novým nařízením a za vším opět stojí Green Deal. Jenže být ekologičtí a držet krok s moderními trendy obvykle znamená vyšší náklady – to je dnes už neoddiskutovatelný fakt. Přesto se nelze ubránit dojmu, že Evropa si v honbě za zelenější budoucností spíše podkopává vlastní ekonomické základy. Zejména v automobilovém sektoru, který nyní čelí dalším zásadním změnám.

Evropská unie si podkopává nohy

V poslední době je stále zřejmější, že Spojené státy pod vedením Donalda Trumpa nejsou pro Evropu zrovna stabilním obchodním partnerem. Jeho administrativní kroky mohou kdykoliv zdražit evropské automobily, což zásadně ovlivní celý trh. Na druhé straně stojí Evropská unie, která se zdá být odhodlaná komplikovat situaci ještě více, a to svými vlastními rozhodnutími. Výsledkem je další zdražení aut – tentokrát z vlastního přičinění.

Pro české řidiče začne brzy platit absurdní daň. Připravte si peněženky, všichni si připlatíme

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
Starší opravovaná auta už by se nemusely dostat na silnici

Velká Británie zavádí novou daňovou politiku pro vozidla, která překračují emise 76 gramů CO2 na kilometr. Tato hranice je nastavena tak nízko, že do této kategorie spadá většina běžných automobilů se spalovacím motorem. Možná právě i to vaše, což si snadno můžete spočítat v některých z online kalkulaček. O tom, jak nízké toto číslo je, se snad ani nemusíme bavit. Jak redakce Událostí247 zjistila, jen auta, která byla v roce 2015 zaregistrována ve Velké Británii, měla průměrné emise 122,1 g/km. V roce 2023 to pak bylo v průměru 106,4 g/km.

Každopádně jinými slovy, pokud neřídíte elektromobil, připravte se na vyšší daně. Evropská unie už dříve plánovala výrazné zdanění vozidel s emisemi nad 95 gramů CO2 na kilometr, a to od roku 2025. Tyto záměry však začínají v současném kontextu vypadat jako krok, který může evropskému automobilovému průmyslu způsobit ještě větší problémy.

Jaké budou následky

Podle motoristických expertů lze očekávat, že se daň u benzínových a naftových vozidel téměř zdvojnásobí. Například u běžného spalovacího auta vzroste daň z 195 liber na 390 liber (tedy přibližně 11 000 Kč). Ani elektromobily (EV) nebudou bez daně. Už od 1. dubna letošního roku vzroste daň na 10 liber (290 Kč), a to pro ty, kteří si elektromobil pořídí po tomto datu.

Budeme muset odevzdat auto a jezdit autobusem? Nařízení EU omezí počet aut v domácnosti

iZdroj fotografie: JAn Dudík / Creative Commons / CC-BY-SA
Majitelé vozů budou muset platit vyšší daň

Dramatické zvýšení daní pro klasická auta jen potvrzuje, že Evropa stále více tlačí na elektrifikaci dopravy za každou cenu. Otázkou však zůstává, zda Evropa opravdu promýšlí všechny důsledky svých opatření. Místo postupného přechodu k ekologičtějším technologiím se zdá, že se snaží vše urychlit bez ohledu na dopady. A právě to by mohlo vést k oslabení konkurenceschopnosti evropských automobilek a k dalším ekonomickým problémům. Je tento směr skutečně udržitelný? Nebo Evropa spěje k tomu, že si sama podtrhne nohy?

Co si o tom všem myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články