Řidiče ve většině případů zřejmě ani nenapadne, že by častým střídáním teplot mohli svému automobilu dost uškodit.
Zima je pro šoféry složitým obdobím. Nejen, že si musí zvykat na to, že silnice může být kluzká, namrzlá či pokrytá sněhem, ale hrozí jim i pokuta, kterou by v létě nedostali. Konkrétně sankce hrozí v zimních dnech, kdy jsou auta zamrzlá či pokrytá sněhem. Je totiž zakázáno jezdit v autě, „na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran,“ jak jsme psali už dříve.
Pozor na nadměrnou vlhkost, hrozí rezivění
Pokud řidič v takto neošetřeném autě přece jen vyrazí na silnici, může ho to stát na pokutách 2000 až 2500 korun. Řidiči, kteří mají rodinný dům nebo byt a k němu k dispozici garáž, si myslí, že v tomto případě mají vyhráno. Svůj vůz tam zaparkují a v případě nepříznivého počasí se jim na něm žádná námraza nebo sněhová vrstva nevytvoří. Jenže i tento dobrý úmysl může mít svá úskalí.
Při zhoršeném počasí, kdy sněží a mrzne, se silnice solí. Sůl pak většinou zůstane v podbězích a dalších dutinách vozu. Když to trvá déle, může z toho nakonec vzniknout rozsáhlá koroze. Jak píše web AutoŽivě, většina šoférů si neuvědomuje, že když se vrátí domů a zaparkují v garáži, rozbředlý led nasycený solí ze silnic se může vlivem tepla z motoru a kvůli teplejšímu vzduchu v garáži, rozpustit. Voda, která zůstane na povrchu, pak může rezavění urychlit.
Co dělat, aby parkování v garáži autu neškodilo
Dalším problémem může být to, že když necháte auto v garáži, vlhkost na něm se kvůli nedostatečnému větrání neodpaří tak rychle a auto bude opět náchylnější k rezivění. Oprava karoserie pak může vyjít na desítky tisíc korun, záleží ovšem na ceníku konkrétního autoklempíře. „Vidíte, tak to mě vůbec nenapadlo. Garáž mám a zajíždím do ní pravidelně. Je fajn, když ráno nemusím sedat do vymrzlého auta. Možná by ale pomohlo, kdybych teplotu v garáži snížil,“ popsal Událostem247 pan Roman z Ivanovic.
„Doporučujeme temperovanou garáž, maximálně do 5 stupňů, a hlavně musí být dobře větratelná, aby se vlhkost dobře odpařovala. Garáž s vyšší teplotou vozu v zimě spíš škodí. Vyplatí se také nechat otevřená okénka tak, aby větral i interiér. Někdy se doporučuje, hlavně u starších vozů, například nezavírat úplně dveře, protože tím šetříte gumová těsnění a jiné pryže,“ uvedl už dříve pro web Český rozhlas Radek Pipka z Auto Jarov.