Měl to být legendární návrat oblíbené automobilky, všechny plány jdou teď ale k ledu. Ti, co se těšili na nové vozy, mají bohužel smůlu.
V automobilovém průmyslu dochází v posledních letech k velké krizi a ať už jsou důvody jakékoli, mnoho automobilek zažívá v posledních letech velké problémy. Jak redakce Událostí247 již v minulosti popisovala, krizi například zažívá automobilka Jaguar, která dokonce přestala vyrábět auta. Nedaří se ani Nissanu, kterému se snížily prodeje a naopak mu velmi vzrostly náklady. Teď se s problémy potýká další automobilka, která však jde ke dnu mnohem dříve, než se dokázala pořádně předvést.
Volha má problémy
Gorkovskij avtomobilnyj zavod, neboli GAZ, je známý ruský výrobce osobních, nákladních a vojenských automobilů, který má na svědomí například auta značky Volha. První Volhy se začínaly vyrábět už v roce 1956 a brzy si získaly velkou popularitu. Ta ale postupem času začala klesat a ačkoli se Volha ve 21. století snažila jít s dobou, nikdy nezažila úspěch jako konkurenční značky. Výsledkem bylo ukončení výroby v roce 2010 a na vozy značky Volha se pak na dlouho zapomnělo.
Vše se změnilo v roce 2023, kdy se začalo mluvit o jejím vzkříšení. Rusko mělo v plánu stvořit domácí značku, jež by nahradila západní automobilky po jejich odchodu z Ruska po invazi na Ukrajinu. Ztráta čínského partnera však tento sen rozcupovala na kousky. Volha měla v Nižním Novgorodu navázat spolupráci s čínským výrobcem Changan a převzít jeho technologie. Na veletrhu Digital Industry of Industrial Russia v roce 2024 automobilka ukázala tři modely a Rusové věřili, že výroba začne ještě v roce 2024 a linky opustí 100 tisíc vozů. Podle deníku Kommersant však situace nabrala nečekaný směr.
Co bude dál
Čínský Changan o projekt ztratil zájem a odmítl pokračovat ve spolupráci. Ačkoli se z ruského trhu odcházet nechystá, tímto rozhodnutím je znovuzrození Volhy nejisté. Odborníci připomínají, že Čína jedná čistě pragmaticky. Přátelství s Moskvou je pro ni otázkou zisku, nikoli politické loajality. Pokud projekt Volha nepřinášel očekávaný ekonomický efekt, pro Číňany nemá smysl pokračovat.
Pokud Moskva chce legendární značku skutečně oživit, bude si muset najít jiného partnera z Číny – a začít celý proces úplně znovu. V praxi to znamená minimálně dvouletý odklad. A není vyloučeno, že projekt nakonec ztroskotá úplně. Ruský automobilový průmysl tak utrpěl další ránu. Nejenže se nepodařilo obnovit výrobu Volhy, ale také luxusní značka Aurus zastavila linky a další projekty zůstávají v nejistotě. Co bude dál, ukáže pouze čas.
Líbí se vám auta značky Volha?


