Někteří žáci se již nebudou muset obávat známkování ve škole. Vysvědčení v podobě, v jaké ho dnes známe, bude končit.
Pro mnoho školáků i jejich rodičů se vysvědčení po dlouhá desetiletí stalo symbolem stresu a obav. Možná proto ocení, že v budoucnu se tento formát hodnocení alespoň částečně změní. V základním vzdělávání totiž dojde k významné transformaci současného systému klasifikace. Na vysvědčení v podobě, které známe dnes, však v budoucnu budeme už jen vzpomínat. Informoval o tom web Deník.
Hodnocení žáků
Tradičně bývá hodnocení žáků na základních školách vyjádřeno známkami na škále od jedničky do pětky, přičemž vyšší čísla znamenají horší výkon. Tento způsob hodnocení, který je stále běžný na většině škol, může u dětí vyvolávat úzkost, strach z neúspěchu a obavy z reakcí okolí, ať už jde o rodiče nebo spolužáky. Již nyní však existují školy, které se rozhodly jít jinou cestou a místo klasických známek zavedly slovní hodnocení.
Tento systém spočívá v tom, že učitelé poskytují žákům podrobnou zpětnou vazbu, kde popisují jejich pokroky, silné stránky i oblasti, na kterých je třeba zapracovat. U prvňáčků je slovní hodnocení částečně běžné – například na pololetním vysvědčení často najdeme jen jedinou známku, většinou jedničku. Slovní hodnocení má své výhody i nevýhody.
Na jedné straně se zdůrazňuje, že děti získávají přesnější představu o tom, co zlepšit, a nejsou vystaveny tlaku kvůli porovnávání s ostatními. Na druhé straně je tento systém pro učitele časově náročný a někdy i subjektivní, protože hodnocení může být ovlivněno osobním pohledem pedagoga. Další komplikací je práce s rodiči, kteří nejsou vždy připraveni slovní hodnocení svým dětem správně interpretovat.
Změna u vysvědčení
Ministerstvo školství plánuje zavést slovní hodnocení do všech prvních tříd základních škol od školního roku 2027/2028. Tento způsob hodnocení by se měl používat nejen na vysvědčeních, ale i v průběhu celého školního roku. Ve druhých třídách bude tento systém následovat o rok později. Na základě výsledků a zpětné vazby pak ministerstvo rozhodne, zda rozšíří slovní hodnocení i na vyšší ročníky.
Hlavním cílem této změny je zmírnit stres spojený se školou a podpořit u dětí vnímání vzdělávacího procesu jako příležitost k osobnímu rozvoji, nikoliv jako soutěže. Odborníci navíc doufají, že tento krok přispěje ke snížení počtu odkladů školní docházky, které jsou v Česku dlouhodobě nadprůměrné.