Přijdete do obchodu, vidíte cenovku, na ní procentuální slevu a nic víc neřešíte. Jenže tak by tomu ve skutečnosti být nemělo.
Častokrát vás na našem webu informujeme o slevách, a i když se dnešní článek bude slev týkat, bude z trochu jiného soudku. Se slevami to totiž není tak jednoduché, jak se může zdát. Podle zákona by totiž mělo být na cenovce udáno nejen, v jaké výši sleva je, ale také cena produktu před slevou a nejnižší cena daného produktu za posledních 30 dní. Pravda je taková, že některé z obchodů toto nedodržuje a nejnižší cenu za poslední měsíc tak na cenovce neuvidíte. Některé slevy jsou pak zmatečné, stejně jako ty v Penny, o kterých informoval web PrahaIN.
Klamavé slevy
Stále více obchodů udává na svých produktech klamavé slevy, což v poslední době zaujalo Českou obchodní inspekci. Barevné cedulky udávající slevy nebo akce většinou neuvádějí všechny důležité údaje. Většina zákazníků se vždy zaměří na to, o kolik korun bylo zboží zlevněno a jak vysoká daná sleva byla. Problém však je, že na cenovkách chybí jeden důležitý údaj, a to ten, jaká byla nejnižší cena daného zboží za poslední měsíc. A to se bavíme o nejnižší ceně bez slevy.
Proč tomu tak je? Protože by pak zákazník zjistil, že ne všechny slevy jsou tak výhodné, jak se na první pohled může zdát. I s cenovkami, na kterých jsou uvedeny nejnižší ceny za poslední měsíc, měla inspekce problém. U mnoha výrobků označených jako „ve slevě“ byla nejnižší cena za posledních třicet dnů stejná nebo dokonce nižší než aktuální „akční“ cena. Například takový toustový chleba Karlova Koruna byl z 27,90 Kč zlevněn o 29 % na 19,90 Kč. Sleva to je pěkná, problém je však v tom, že nejnižší cena tohoto chleba byla taktéž 19,90 Kč.
Obchody mají problém
Vůbec nejzvláštnější sleva, která zaujala Českou obchodní inspekci, byla ta, která byla uvedena v Penny u Fidorky. Ta se dala ve slevě pořídit za 8,90 Kč, a to i přesto, že v průběhu měsíce stála 7,90 Kč. Jak je něco takového vůbec možné? Těžko říct, je však jasné, že některé slevy nejsou až tak výhodné, jak se na první pohled zdají být. Děje se to přitom téměř u všech produktů.
Web PrahaIN se zaměřil například na pivo v plastové lahvi, konkrétně na pivo značky Braník. To bylo zlevněno na 36,90 Kč, přitom se v průběhu minulých týdnů prodávalo za 32,90 Kč. Až příště půjdete nakupovat, věnujte pozornost tomu, jaká byla nejnižší cena produktu v posledních 30 dnech. Díky tomu zjistíte, zda se sleva vyplatí, nebo je pouze klamavá.