Zdražení dálniční známky se od příštího roku dotkne prakticky všech českých řidičů. Existují však výjimky, které se poplatku vyhnou.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Čeští řidiči jsou zvyklí, že za jízdu po dálnici musí platit pravidelný poplatek v podobě dálniční známky. Ostatně, funguje u nás již od roku 1995, jak připomíná server AutoŽivě. Na co už si ale nejspíš budou zvykat hůř je zdražení, které nastane od jara příštího roku, jak již v létě psaly Události247. Existují však možnosti, jak se zdražení alepoň první rok vyhnout. A někteří lidé dokonce mohou po dálnici jezdit úplně zadarmo a dálniční známku řešit vůbec nemusí.
Jak se zdražení vyhnout?
Roční dálniční známka bude od 1. března roku 2024 stát místo 1500 korun rovnou 2300 korun. Jak ovšem informovaly Události247, lidé mohou i příští rok jezdit za levnější ceny. Známku si totiž bude možné pořídit s dvouměsíčním předstihem, jak psal web Novinky. Ti, kterým tedy platnost končí během března či dubna, si mohou novou zakoupit na konci února za levnější cenu a nastavit si platnost až na požadovaný datum. Pokud se to týká i vás, určitě tuto možnost využijte. Celý následující rok pak totiž budete jezdit za levnější cenu.
Existují však také výjimky, kdy lidé nemusí dálniční známku platit vůbec. Od hrazení tohoto poplatku jsou osvobozena například historická vozidla s příslušným průkazem a přidělenou zvláštní registrační značkou, uvádí server Finance. Dále se platbě vyhnou i auta přepravující těžce postižené držitele průkazu ZTP/P nebo děti léčící se se zhoubným nádorem či hemoblastózou.
Za jízdu po dálnici nemusí platit ani majitelé elektroaut
Elektromobily, stejně jako vozidla s vodíkovými palivovými články budou i nadále při jízdě po dálnici od poplatku uchráněny, píše web fDrive. Výhodné ceny pak zůstávají i pro auta jezdící na CNG a bioplyn, jež mají slevu 50 procent.
Naopak majitelé aut na jiný alternativní pohod už platit budou muset. Zatímco dosud byli rovněž od platby osvobozeni, nově se jich poplatek bude týkat, i když zvýhodněný. Konkrétně se jedná o hybridy s normovanou produkcí emisí CO2 do 50 g/km, jež budou muset platit roční sazbu 570 korun, píše web Autosalon. Důvodem je, že provoz mnohých těchto aut často příliš ekologický není, a proto logicky není důvod, aby jezdily zdarma. „Platit za dálnice budou jednoduše všechna auta produkující nějaké emise,“ dodává web Autosalon.