Budoucnost automobilového průmyslu je ve hvězdách. Zvítězí elektromobilita, anebo se nadále udrží i auta se spalovacími motory?
O rozhodnutí europoslanců, podle kterého má být od roku 2035 zakázán prodej nových aut se spalovacími motory psaly Události247 již dříve. A mnozí lidé se už nyní začínají obávat toho, co pak přijde. Bude tento typ vozů zcela zakázán? Vezmou nám naše auta? To jsou otázky, které dost možná řadu řidičů napadnou. Ačkoli ve vzduchu visí spousta otazníků, katastrofické scénáře nejsou na místě. Situace, že by lidem někdo jejich stará benzinová a naftová auta bral se podle všeho nechystá.
Nebude zákaz odložen?
Podle webu Autosalon se v poslední době diskutuje o tom, že by platnost nařízení mohla být odložena. Důvodů je celá řada, tím hlavním ale nejspíš bude fakt, že auta na elektrický pohon, která by ty se spalovacími motory měla nahradit lidé nekupují v takové míře. Rozvoj elektromobility je tak jednoduše pomalejší, než mnozí očekávali. Navíc se objevují i další problémy jako je špatná nabíjecí infrastruktura a podobně.
Faktem nicméně je, že nehledě na platnost zákazu či další politická rozhodnutí se v poslední době množí různá lokální omezení vozů se spalovacími motory. Například ve švédském hlavním městě Stockholm má od roku 2025 platit zákaz vjezdu aut se spalovacími motory do centra města, jak psaly Události247.
Co když by byl dieselová auta opravdu byla zakázaná?
Tato situace skutečně může nastat. Respektive, zakázán má být prodej nových aut tohoto typu. Mnozí si sice budou nadále držet a používat své starší vozy. Dříve či později však nastane situace, kdy tyto ojetiny ze silnic jednoduše vymizí. Evropská unie tak v podstatě tímto nařízením lidem vezme jeden typ aut. I když ne tak, že by jim jejich staré dieselové miláčky zabavovala, ale tím, že znemožní výrobu nových.
Pokud by tedy k plošnému zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory došlo, pro Čechy by to bezesporu byla tvrdá rána. Tato auta jsou zde totiž velmi oblíbená. Jak píše web Autosalon, Česko je v evropském srovnání na pátém místě v prodeji nových dieselových aut. A na elektromobily si místní řidiči zvykají jen s obtížemi. Podle webu Kurzy je v Česku podíl elektromobilů v množství celkových prodaných aut pětkrát menší než jaký je celoevropský průměr.