EU došla trpělivost s neukázněnými řidiči a rozhodla se hájit bezpečnost na silnicích opravdu svérázným způsobem.
Už dříve přišla Evropská unie s nápadem zakázat mladým jezdit autem po setmění, jak jsme psali na Událostech247. Důvodem je prý skutečnost, že až jednu pětinu všech vážných autonehod mají na svědomí mladí řidiči do 30 let. Tato data vychází z analýzy 32 evropských zemí. Mladí řidiči podle nich často používají za jízdy mobil a jezdí zbytečně rychle.
Řidiči musí znát celou řadu pravidel, o kterých nemají ani tušení
Není to však zdaleka jediný návrh, jak zlepšit bezpečnost na silnicích. Víte od nás, že Evropská unie má na stole také návrh, který upravuje podmínky řízení pro celou řadu řidičů ve všech členských státech. Mnohé autokluby však považují tato pravidla za velmi přísná a nesouhlasí s nimi. V plánu je třeba zpřísnění pravidel pro řidiče nad 70 let. Nově by se měli pravidelně podrobovat prohlídkám, ale také zkouškám, aby se ukázalo, jak jim řízení jde.
Řidiči by měli znát také takzvaný holandský chvat. Vystupování z vozidla tímto způsobem se možná brzy stane standardní součástí řidičských testů v celé Evropě. Jak upozornily Události247, toto nové pravidlo má pomoci předcházet nehodám, které vznikají při vystupování z auta a otevírání dveří. Video návod na to, jak správně a bezpečně vystupovat z auta najdete třeba na Youtube. Chvat je součástí pravidel například ve Velké Británii.
Kdo překročí rychlost, přijde za pár dnů o řidičský průkaz
Evropská unie také vážně uvažuje o tom, že by byly řidičské průkazy odebírány po překročení povolené rychlosti o 30 km/h. Jedná se o jeden z prvků, které mají být v rámci balíčku pro bezpečnost silničního provozu. Jak píše web AutoŽivě, práce na tomto balíčku začaly už v březnu 2023. Aktuálně přitom platí, že pokud řidič přijde o řidičský průkaz v důsledku dopravního přestupku v jiné zemi EU, než v té, která mu řidičský průkaz vydala, sankce se ve většině případů uplatní pouze v zemi, kde byl přestupek spáchán.
Pokud však vstoupí v platnost nové předpisy, informace o dočasném odebrání řidičských oprávnění se zanesou do speciálního systému, jehož výsledkem bude zákaz řízení ve všech zemích Evropské unie, píše dále web. Uvažuje se o 10denní lhůtě pro vzájemné informování o rozhodnutích ohledně diskvalifikace řidiče a o dalších 15 dnech na rozhodnutí, zda bude zákaz platit v celé EU.
Pro hříšníky by to mohlo znamenat velké komplikace například při dojíždění do práce. „Za mě je to v pořádku, kdo jezdí špatně, ten nemá na silnici co dělat,“ sdělil Událostem247 pan Mirek ze Znojma. Někteří lidé však zastávají opačný názor a podobný nápad se jim vůbec nelíbí. Po odebrání řidičského průkazu by totiž nemohli nikam jezdit autem. V takovém případě by pro ně mohla být cesta do práce, či kamkoliv jinam velmi problematická.