Cenu povinného ručení, kterou majitelé aut v Česku platí, ovlivňuje mnoho faktorů. Souviset to může i s typem pohonu vozu.
O tom, že povinné ručení v poslední době zdražuje, psaly Události247 již dříve. Jen za poslední rok jeho průměrná cena narostla o 15 procent, další zdražení pak mnozí řidiči pocítí letos. Kromě inflace v tom totiž bude hrát roli i změna zákona, podle které se spodní limit pojistného plnění zvýší na 50 milionů korun. Pak je zde ale ještě jeden faktor, který tento poplatek mnohým řidičům zdražuje. Souvisí s pohonem, na něž auto jezdí.
Elektromobilů v Česku pomalu přibývá
Ačkoli Česko je v množství elektromobilů mezi státy Evropské unie stále na chvostu, jejich počet mezi Čechy roste. Jak píše web Solární magazín, jen za první 3 čtvrtletí loňského roku jejich počet v tuzemsku narostl téměř o 50 procent. Celkem s nimi pak na konci loňského září po českých silnicích jezdilo něco přes 20 tisíc lidí.
Kromě řady výhod, jako je například osvobození od platby dálniční známky, s sebou elektromobily přináší i množství výzev a komplikací. Jedná se nejen o nedostatečnou síť nabíjecích stanic či kapacitu a výdrž baterií, již mnozí lidé zejména v zimních, mrazivých měsících řeší. Narazit mohou mnozí i ve chvíli sjednávání povinného ručení, které může být pro auta na elektrický pohon výrazně dražší.
Řidiči elektromobilů si na povinném ručení připlatí
Na výši povinného ručení má vliv celá řada faktorů, od věku a bydliště řidiče po typ, stáří či velikost auta. Jak nicméně upozorňuje web Garáž, roli zde může hrát i typ pohonu. Konkrétně totiž auta na elektrický pohon mohou mít povinné ručení dražší, než kdyby stejný vůz jezdil na naftu či benzin. A to v některých případech až o 30 procent. Havarijní pojištění pak může být v porovnání s auty se spalovacími motory vyšší dokonce až o 50 procent, jak dodává web Aktuálně.
Znevýhodňujícím faktorem v případě povinného ručení může být například hmotnost a výkon vozu. Elektromobily jsou totiž díky baterii obvykle těžší než jejich ekvivalenty se spalovacími motory. To pak může vést k větším škodám při nehodě, uvádí dále server Garáž. A tento předpoklad se může projevit ve výši povinného ručení.
Dále hraje roli ve výpočtu konečné částky ručení i fakt, jak moc a kde auto jezdí. A vzhledem k tomu, že elektromobily si obvykle pořizují lidé žijící ve městech, kde bývá daleko hustší a tedy i rizikovější provoz, opět to hraje v neprospěch nižšího pojištění. Ačkoli tedy nelze jednoznačně říct, že elektromobily mají vždy povinné ručení dražší, existuje zde řada faktorů, kvůli kterým to tak často bývá.