Léto je časem dovolených. Pokud nebudete cestovat autem, ale třeba vlakem či autobusem, měli byste raději dopředu počítat s určitými komplikacemi.
Lidé, kteří se chystají do bližší destinace, například do Chorvatska nebo Itálie, často kvůli nejrůznějším poplatkům na dálnici či silnici raději zvolí vlak, nebo autobus. Pro mnohé je totiž takové cestování tím nejlevnějším a nejdostupnějším dopravním prostředkem. Jak Události247 už dříve informovaly, od prosince ovšem ceny jízdenek výrazně zvedly České dráhy.
Na kufry čekali několik hodin
Lístky jsou však dražší také v dálkové autobusové dopravě, například v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, jak psaly Události247. Zde se nárůst cen dotknul hlavně cestujících, kteří platí jednorázově hotovostí nebo standardní platební kartou. V průměru se ceny zvedly asi o 8,5 procenta. Pro ty, kteří cestují pravidelně, se pak cena jízdného nezměnila. O 10 procent podražila jízdné také společnost GW Train Regio, která je druhým největším regionálním dopravcem v České republice.
Nedávno se mnoha lidí dotkla situace na pražském letišti, kde se zpožďovaly desítky letů a cestující se pak navíc několik hodin nemohli dostat ani ke svým zavazadlům, protože letištní personál zkrátka nestíhal. Například žena, která s rodinou cestovala do Řecka, čekala na své kufry 3,5 hodiny, jak psal web Novinky. V případě zpožděného nebo ztraceného zavazadla mají cestující podle letiště nárok na odškodnění. To se však týká i samotného cestování.
Na co mají nespokojení cestující nárok
Právo na odškodnění, které cestujícímu vzniká při zpoždění nebo zrušení vlakového spoje, vychází z evropského nařízení z roku 2019, upozornil na to web Peníze. Při zpoždění 60 až 119 minut má cestující právo na odškodnění ve výši 25 % ceny jízdenky, u zpoždění přes 120 minut má nárok na vrácení 50 % ceny. Podmínky pro vrácení peněz se ovšem u vlakových dopravců mohou lišit, protože si je upravili. Například RegioJet při zpoždění nad 5 hodin vrátí celou částku.
U autobusu je to podobné jako u vlaku. Požadovat odškodné za zpoždění je možné, pokud se jedná o pravidelnou linku, která má nástupní či výstupní místo v unijním státě a zároveň je trasa delší než 250 kilometrů. Další podmínkou je, že si cestující rezervoval místo. Nárok na kompenzaci vzniká při zpoždění odjezdu o více než 120 minut, nebo pokud se takové zpoždění očekává. Dopravce má následně povinnost informovat cestující o tom, jaké mají nároky, radí dále web. V případě stížností je vždy potřeba se na danou společnost obrátit a nečekat, že vás osloví sama.