Kdo vlastní staré auto a bude chtít jet do města, zaplatí nový poplatek. Řidiči jsou vytočeni do běla

V posledních letech se čím dál častěji objevují snahy omezit auta se spalovacími motory.

i Zdroj fotografie: Txllxt TxllxT/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Řidiči těchto aut se musí potýkat s celou řadou překážek. Nejen že evropští politici schválili, že se od roku 2035 nebudou moci prodávat nová auta se spalovacími motory, jak psaly Události247. Kromě toho také v mnoha evropských státech sílí snahy omezit vjezd těchto aut do metropolí. Využívají k tomu nejen zákazy, ale třeba i to, že zavedou nový poplatek.

Staré auto se řidičům může prodražit

Příkladem razantního postupu v této věci je švédský Stockholm. Tamní samospráva se totiž rozhodla, že od ledna 2025 zakáže vjezd spalovacích aut do centra města, jak informovaly Události247. To však není všechno. Například v britském Londýně šli na věc ještě rychleji a od loňského léta tam platí nové opatření, které budí velké emoce. Je totiž spojeno s nutností platit nový poplatek ve výši asi 350 korun.

200 Kč zaplatí každý řidič za 1 den jízdy: Stát z nás od 1. ledna 2024 vyždíme poslední zbytky peněz

iZdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
Za vstup do některých větších evropských měst se starým autem se platí poplatek

Podobná praxe už proniká také do České republiky. Vyhlášení takzvaných nízkoemisních zón, které mají zlepšit kvalitu ovzduší, má městům umožnit schvalovaný zákon. Budou si pak smět stanovit vlastní pravidla a vjezd aut se staršími emisními normami, například EURO 3 nebo EURO 4, buď úplně zakázat, nebo je do centra a jiné části vpustit za poplatek ve výši dle vlastního uvážení. Elektromobily by v tomto případě mohly dostat výjimku, píše web Echo24.

Malá města o zavedení zón neuvažují

České samosprávy budou podle návrhu kontrolovat emisní normy aut pomocí speciálního softwaru přímo z registru vozidel. Mohlo by jít o podobný automatický systém navázaný na detekci poznávacích značek, jaký používá už několik let ke kontrole parkování v takzvaných modrých zónách Praha. Původně byly jen v centru Prahy, ale postupně se rozšířily i do okrajových městských částí, píše dále web. 

200 Kč za 1 den jízdy autem: Kdo nový poplatek nezaplatí, ten pojede autobusem, tramvají nebo pěšky

iZdroj fotografie: Martin Strachoň / Creative Commons / CC-BY-SA
Praha a Brno zatím podobnou možnost zvažují

Nízkoemisní zóny by se mohly po schválení zákona objevit v Praze nebo Brně. Zavedení zón ovšem bude dobrovolné a nikdo města nemůže nutit, aby se k němu přidávala. V případě velkých a turisticky navštěvovaných míst by to však mohlo velkou měrou přispět do městského rozpočtu. Menší města, která redakce Echo24 oslovila, například Telč nebo Český Krumlov, o zavedení nízkoemisních zón zatím neuvažují.

Co si o podobném poplatku myslíte? Napište nám váš názor v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články