Šoféři musí znát dopravní předpisy a dodržovat nejnovější nařízení, která mají zlepšit bezpečnost na silnicích.
Regulace EU nařizující nové vybavení v autech nejsou žádnou novinkou. Události247 již dříve například psaly o tom, že od července 2022 v sobě musí mít nově vyrobená auta několik asistentů. Víte od nás také, že od letošního července je povinný nový systém pro všechna nová auta v prodeji, a to bez rozdílu. Celkem budou mít všechny nové automobily dva další povinné asistenty, jeden bude hlídat jízdní pruhy.
Trojúhelník nahradí nová technologie
Jde o aktivní verzi, která tahá za volant a vrací auto za bílou čáru. Smůlu tak budou mít řidiči, kteří jsou zvyklí si najíždět do zatáček. Druhý asistent, kamerový systém v kombinaci s GPS, bude řidiči signalizovat, když překročí povolenou rychlost. Teď Evropská unie chystá revoluční změnu v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Z aut by měl totiž zmizet výstražný trojúhelník a má ho nahradit pokročilá technologie, a to výstražná světla.
Trojúhelník je nedílnou součástí výbavy už od roku 1960. Jak píše web CNN Prima News, už brzy však někde nebude potřeba. První zemí, která se s trojúhelníkem rozloučí, bude Španělsko. Nahradí ho totiž speciální světelný maják s chytrými funkcemi. Hlavní výhodou výstražných majáků je úplná konektivita napříč celým vozovým parkem bez ohledu na stáří daného auta. Systém má fungovat tak, že řidič v případě nouze umístí maják na střechu, a ve chvíli, kdy ho zapne, maják odešle informace o své poloze.
V Česku se zatím nic takového nechystá
Tyto informace pak dostane dopravní dispečink a může je předat dále, například na příslušné informační tabule umístěné u silnic, asistenční službě a také do aut, která tyto informace umí přijímat. Novinka má platit od ledna roku 2026, píše dále web. Má za cíl omezit pohyb chodců po silnici, například když jdou při poruše umístit trojúhelník dozadu za vůz. Řidiči si ovšem tuto novinku musí zaplatit sami.
Podle českých předpisů je stále nutné trojúhelník umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný. Mělo by to být ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, na dálnici pak minimálně 100 metrů za vozidlem. „Je škoda, že u nás to zatím nebude. Je to určitě lepší, než někde potmě chodit za auto a dávat tam trojúhelník. Na dálnici vás smete auto raz dva. Já bych si to klidně koupil,“ říká k tomu Událostem247 pan Honza z Jihlavy.