Blíží se plošný konec naftových aut: EU už o všem rozhodla, řidiči se musí přizpůsobit a koupit si nový vůz

Evropská unie je svou snahou o zlepšení životního prostředí a snížení emisí dobře známá. Některá nařízení však mohou mít na řidiče velký dopad.

i Zdroj fotografie: Martin Strachoň / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Víte od nás, že v červenci začaly platit nové regulace, které se týkají vozidel starších 8 let. Podle přísných předpisů bude každý, kdo používá auto, které není v souladu s normami ultra nízkých emisí (tzv. ULEZ), muset platit denní poplatek ve výši přibližně 330 korun​. To v přepočtu znamená zhruba 10 000 korun měsíčně. Tyto regulace se zatím naštěstí týkají jenom Londýna.

Německému ministrovi dopravy došla trpělivost

Mnozí majitelé aut si pořídili vozy s dieselovými motory, protože nafta vždy byla o něco levnější než benzín. Teď by však mohli mít tito lidé problém například v Německu. Kvůli emisním plánům Evropské unie jim totiž hrozí, že od ledna nebudou moci provozovat miliony dieselových osobních aut, i když teď splňují normy Euro 5 a Euro 6. Jak upozornil web iDnes, jen v Německu by se to týkalo 8,2 milionu vozidel.

EU: Už v roce 2024 budete muset mít v autě novou povinnou výbavu. Zaplatíme si ji ale ze své vlastní kapsy

iZdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
Unijní emisní plány jsou poměrně přísné

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing kvůli tomu už napsal dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. Napsal v něm, že žádá konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé podle něj potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat. Prodeje elektromobilů se neustále zvyšují. V Evropě lokálně těchto aut přibývá. Není to ovšem zdaleka takový růst, jaký politici, ekologové i samotné automobilky očekávali.

Výjimky už nebudou

Milionům evropských dieselových aut tak hrozí soudně vynucené vyřazení z provozu. Místo stacionárních středisek se totiž mají zplodiny měřit za skutečných jízdních podmínek podle metodiky WLTP. Tato novinka by se ovšem dotkla i modelů, které jsou už schválené k provozu za dřívějších podmínek. To právě zpochybňuje povolení pro výše zmíněná osobní auta emisních tříd Euro 5 a 6. Pokud se na technické kontrole prokáže, že filtr není v pořádku, není to nijak levná záležitost.

Evropská unie nařídila novou povinnou výbavu u aut. Řidiči si ji ale zaplatí sami

iZdroj fotografie: Santeri Viinamäki/ Creative Commons / CC-BY-SA
Nad naftovými auty se stahují mračna

Jeho výměna by stála tisíce korun a to si ne každý řidič může dovolit. Mnoho lidí investovalo do dieselových vozů kvůli jejich ekonomické výhodnosti a delší životnosti. To se jim teď však kvůli novým regulačním požadavkům už nemusí vyplatit. Možností je koupit si auto nové, což je ještě větší investice. Pro spoustu lidí v méně dostupných regionech jsou osobní auta doslova nutností. Odstavení dieselových vozů by tak mohlo mít široký sociální a také ekonomický dopad. V celé EU by pak bylo takových vozidel až několik desítek milionů.

Co si o tom všem myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Martin Dvořák
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články