V dnešní době má většina rodin auto, někde mají dokonce klidně i dvě až tři.
O tom, že od roku 2035 by se podle rozhodnutí Evropské unie (EU) měla přestat prodávat nová auta se spalovacími motory, psaly Události247 již dříve. Již hotových aut by se zákaz nicméně týkat neměl a ta by mohla tedy jezdit dál. To by se ale možná mohlo změnit. Evropští politici navrhují nové pravidlo, kvůli kterému by na silnice nesměla i auta, která dnes běžně jezdí.
Kvalita ovzduší nade vše
Evropská unie se snaží za každou cenu kromě jiného zlepšit kvalitu ovzduší, a to bez ohledu na to, co to pro některé řidiče může znamenat. Jak psal web Aktuálně, navrhuje například zavést změnu v měření emisí. To by však mohlo v podstatě způsobit plošný konec určitých typů dieselových motorů. Velký poprask nedávno vyvolalo hlavní švédské město Stockholm. Tamní vedení se totiž rozhodlo zakázat vjezd spalovacích aut do centra města už od ledna 2025.
Důvodem jsou prý rostoucí emise a celkový ekologický dopad dopravy na životní prostředí ve městě. Psal o tom i web iDnes. Vedení města si od kroku také slibuje, že tak bude v blízké budoucnosti daleko přátelštějším prostředím pro chodce a cyklisty. Víte od nás, že v Evropě dlouhodobě přibývá měst, které se k podobným zákazům uchylují. V roce 2019 to udělalo například norské Oslo a už v roce 1997 belgické město Gent.
Nízkoemisní zóny zavádějí také v Česku
Diskuse na toto téma proběhla nedávno také v německém Mnichově, kdy měl v určitých úsecích začít platit zákaz dokonce i pro vozidla s normou EURO 5. Loni v červenci nakonec došlo ke zmírnění zákazu, když starosta Dieter Reiter oznámil, že limitní hodnota EU pro NOx byla překročena pouze na dvou místech. Zákaz jízdy pro vozy se vznětovými motory Euro 5 byl proto od října 2023 prozatím pozastaven. Psal o tom web AutoŽivě.
Tato opatření by pro mnohé řidiče znamenala, že by své auto museli prodat, protože by s ním už prostě nemohli jezdit. Dá se navíc předpokládat, že za současné situace by o dieselové vozy nebyl až takový zájem a s prodejem by mohl být problém. Říkáte si, jak je to u nás? Praha má dvě ekologické zóny, týkají se Prahy 1 a Prahy 2. Vjezd do nich je možný pouze se speciální žádostí a auta musí splňovat minimálně Euro 4. O zavedení nízkoemisních zón uvažují také v Brně.