Povinná výbava vozidla není jen autolékárnička. Za jakoukoliv chybějící součást povinné této výbavy můžete v Česku dostat pokutu až do výše 2 000 korun.
Řidiči se na začátku letošního roku dočkali několika změn. Došlo třeba ke zjednodušení bodového systému, nebo ke zpřísnění sankcí za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. Od letoška mohou také řídit mladí od 17 let auto, a to pod dohledem zkušenějšího řidiče. O tom všem jsme na Událostech247 informovali.
Každá země má jiné požadavky
Jednou za čas se také změní povinná výbava vozidla. V Česku už je nějakou dobu beze změn. Nadále tak řidiči v autech musí vozit autolékárničku, výstražný trojúhelník, minimálně jednu reflexní vestu a rezervní kolo, případně sadu pro opravu pneumatik. Ta samá pravidla však neplatí pro ostatní země. Protož než se někam do ciziny vydáte autem, zkontrolujte si nejen jaké tam platí zákony, ale také povinnou výbavu vozu.
Víte od nás, že například v Bulharsku, Rakousku, Slovensku, Itálii či Finsku je nařízená reflexní vesta pro každého člena posádky, který vystupuje z vozidla během mimořádné události. V Chorvatsku zas musí mít auta za přívěsem 2 výstražné trojúhelníky. V první evropské zemi však jdou proti proudu a použití výstražného trojúhelníku tam bude už brzy dokonce nelegální. Říkáte si, kde k takové změně přistoupili a proč vlastně?
Bude potřeba speciální maják
Je to Španělsko. Od ledna 2026 se totiž stane první evropskou zemí, která vyřadí výstražný trojúhelník z povinné výbavy aut. Tamní vláda však zašla ještě dál a rozhodla, že trojúhelník od roku 2026 úplně zakáže. Psal o tom web TN. Výstražný trojúhelník používají řidiči už roky. Použít ho mají nejen v případě dopravní nehody, ale také v situaci, kdy musí auto na silnici odstavit kvůli poruše. Ve Španělsku však přišli na to, že použití trojúhelníku může být nebezpečné.
Řidiči si proto musí koupit nové výstražné majáky, tedy žlutá či oranžová nouzová světla s magnetem. Malý maják s LED diodami totiž vydává intenzivní žluté záblesky, které jsou viditelné až do vzdálenosti jednoho kilometru. Aktivuje se navíc automaticky, jakmile je upevněný na karoserii. Řidič odstaveného vozidla přitom nemusí ani vystoupit na silnici a vystavit se tak nebezpečné situaci, kdy ho může srazit projíždějící vozidlo. Maják bude povinně vybaven i SIM kartou, aby dokázal každých 100 vteřin odesílat údaje o poloze vozidla záchranným složkám.