Konec cenovek: Jak se teď v obchodech dozvíme, kolik zboží stojí?

Usnadnění práce a pozitivní dopad na přírodu. To jsou hlavní benefity této inovace cenovek, již v posledních letech zavádí čím dál více obchodů.

i Zdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Ceny jsou pro spoustu Čechů jedním ze základních kritérií, podle nichž se rozhodují, zda a které zboží si koupí. Ostatně, jak redakce Uádlostí247 zjistila na webu Ministerstva průmyslu a obchodu, prodejci mají povinnost u každého produktu uvádět cenu. Podobu cenovek si ale určují sami obchodníci.

Konec papírových cenovek

V posledních letech mnohé řetězce upouští od používání klasických papírových cenovek a nahrazují je těmi digitálními. Jak redakce Uádlostí247 zjistila, již před 6 lety o tomto trendu psal například Český rozhlas. Ačkoli pro řetězce se jedná o celkem nákladnou investici, podle všeho se to vyplatí.

Konec cenovek v obchodech. Lidé jsou zmateni, jak se dozvíme ceny produktů?

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Řetězce upouští od papírových cenovek

Například Lidl digitální cenovky na všech svých prodejnách zavedl už předloni, jak jsme zjistili z oficiálního prohlášení řetězce. V posledním roce tuto inovaci do svých poboček implementuje také třeba Billa. Kromě nich je ale využívají i další řetězce, například Penny Market nebo Albert.

Ekologie i zjednodušení práce

Důvodů rostoucí obliby digitálních cenovek je vícero. Zejména velké řetězce díky tomu významně šetří čas svých zaměstnanců, neboť nemusí při přeceňování všechny cenovky vyměňovat ručně. Stačí pár kliků na počítači a ceny se během vteřiny změní. Kromě toho pak digitální cenovky nabízí i další funkce. Mohou například dávat znamení o končící expirační lhůtě nebo potřebě doplnění zboží, což řetězcům opět usnadňuje práci.

Billa hlásí konec papírových cenovek. Geniální nápad má mnoho výhod. Jak se teď ale zákazníci dozví o ceně produktů?

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Papírové cenovky postupně nahrazují ty digitální

A důležitým efektem je i to, že se díky tomu šetří papír, a tedy životní prostředí. Ačkoli pro mnohé řetězce to asi není ten nejdůležitější přínos, podle redakce Událsotí247 je to zásadní. Zjišťovali jsme proto, kolik papíru se díky tomu uspoří. Například podle údajů řetězce Billa se v každé jeho prodejně ročně jen na cenovky spotřebovalo asi 215 tisíc papírů velikosti A4. Když si tímto počtem vynásobíme všechny velké supermarkety v Česku, dojdeme k tomu, že přechodem na digitální cenovky můžeme ročně ušetřit tisíce stromů. A to rozhodně stojí za to.

Pozorujete postupné mizení papírových cenovek?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články