V Chorvatsku se občané přestali bát a rozhodli se konat, aby obchodům jasně ukázali, že nesouhlasí s jejich cenovou politikou.
O tom, jak vysoké jsou ceny potravin u nás, se snad ani nemusíme bavit. Koneckonců, redakce Událostí247 jim věnovala hned několik článků a dokonce oslovila i prodavačku Markétu P. z Ostravy. Ta se v rozhovoru s námi rozpovídala o tom, jak zákazníci na vysoké ceny reagují a co vše se v její práci kvůli tomu změnilo. Prozradila nám, že ceny jsou pro některé ze zákazníků neúnosné a potraviny, které si kdysi kupovali, si dnes nemohou dovolit. Stejná situace trápí i Chorvaty, ti se však s touto problematikou rozhodli bojovat.
Drahé potraviny v Česku
Zdražování základních potravin je téma, které rezonuje napříč celou Evropou. Zdražují se především základní potraviny, jako jsou například vejce, mléko, chléb či máslo. Posledně zmíněná potravina je na tom ze všech nejhůře. Přesně před rokem bychom za kilogram másla zaplatili 170 korun, dnes je jeho průměrná cena o 70 korun vyšší. Bohužel, to se ale ve většině případů bavíme o máslu, které rozhodně nemůžeme označit za čerstvé. A tak tu v naší krásné zemi máme potraviny, za které platíme nesmyslně vysoké ceny, a přitom bohužel častokrát nejsou ani kvalitní.
Jako by toho nebylo málo, zákazníci se častokrát setkávají i s nekalými praktikami obchodníků, kteří uměle manipulují s hodnotou zboží. Za to si sice pravidelně odnášejí pokuty, jejich výše je však natolik úsměvná, že je to od toho neodradí. Nezřídka se také objevují situace, kdy ceny klíčových potravin skokově stoupnou ve strategických obdobích – například před Vánoci prudce zdraží máslo, zatímco před Velikonocemi se podobný scénář opakuje s vejci. Otázkou v tomto případě není, zda se situace někdy změní, ale spíše jak dlouho to jako zákazníci budeme trpět.
Chorvati se vzbouřili
Zatímco v Česku se o vysokých cenách pouze bavíme a nadáváme si pod vousy, v Chorvatsku se občané rozhodli jednat. Jak redakce Událostí247 zjistila, byli skrze facebookovou stránku vyzváni k tomu, aby následujících 24 hodin nenakupovali v žádném supermarketu ani na žádné čerpací stanici. Tato akce se překvapivě setkala s obrovským úspěchem a v onen den D skutečně obchody zely prázdnotou. Mohlo by něco podobného fungovat u nás?
„Udělal bych u nás to samé, ale nemyslím si, že bychom kvůli tomu museli nutně vyvolávat něco jako vzpouru. V obchodech je to pokaždé otázka nabídky a poptávky. Pokud bude zboží drahé a nikdo ho několik dní nekoupí, pak se supermarket rozhodne ho zlevnit. Vzpoura ani vrtání se v politice nemá žádný význam – všechny ceny určuje naše chování v obchodech,“ řekl Událostem247 čtenář Karel D z Brna.
Myslíte si, že by něco podobného šlo v Česku udělat?


