Evropská unie se pro mnohé řidiče stává takzvaným trnem v patě. Chystá se totiž opět zvyšovat ceny za pohonné hmoty.
O kvalitě pohonných hmot i jejich ceně si může myslet každý, co chce, je však potřeba držet se faktů. Ať se vám to líbí, nebo ne, průzkumy a statistiky hovoří zcela jasně. Palivové hmoty v Česku jsou kvalitnější, než se zdá, a hlavně patří mezi ty nejlevnější v Evropě. Koneckonců, o tom vás redakce Událostí247 již v minulosti informovala. Nutno podotknout, že obzvlášť nízkých cen bychom si měli opravdu užívat. Jak se totiž zdá, Evropská unie chce totiž cenu pohonných hmot výrazně zvýšit.
Pohonné hmoty budou zdražovat
Motoristé si momentálně užívají jedno z nejpříznivějších cenových období posledních let. Ceny benzínu i nafty na mnoha čerpacích stanicích spadly na úrovně, které Češi nepamatují roky. Jak uvádí Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, průměrná cena benzínu v Česku se pohybuje okolo 1,364 eura, tedy přibližně 34 Kč na litr. Jedná se o jednu z nejnižších cen benzínu v Evropě. Pohonné hmoty jsou teď prostě a jednoduše dostupnější než dřív a letní sezóna tak slibuje levné cestování. Tato cenová pohoda ale nebude trvat věčně.
Evropská unie připravuje novou emisní politiku, která má výrazně dopadnout na celý sektor fosilních paliv. A s tím i na peněženky řidičů. Za dva roky totiž vejde v platnost nový evropský systém obchodování s emisemi – ETS II. Jak redakce Událostí247 zjistila, už od 1. ledna roku 2027 se systém emisních povolenek rozšíří i na paliva pro domácnosti a dopravu. Nově se tedy emisní poplatky nebudou týkat jen velkých průmyslových podniků, ale zasáhnou i běžné uživatele aut nebo plynového vytápění.
Ano, řidiči si samozřejmě nebudou muset kupovat emisní povolenky, jenže zvýšené náklady budou dopadat na dodavatelské řetězce, mezi které patří i čerpací stanice. Ve výsledku jde o velmi jednoduchou rovnici. Čerpací stanice doplatí na systém ETS a kvůli vysokým nákladům budou muset zdražit. Na to pak doplatíme my řidiči a za pohonné hmoty si pořádně připlatíme. Podle prvních predikcí okolo 4–5 Kč na litr.
Co bude dál
Emisní povolenky se obchodují jako futures kontrakty, tedy s předstihem. První odhady z burzy ICE už ukazují, že cena za tunu oxidu uhličitého se pohybuje kolem 80 eur (zhruba 2 000 Kč). To je více než současná cena v rámci staršího systému EU ETS. Podle ekonomických propočtů by tato úroveň znamenala navýšení ceny pohonných hmot o zmíněných 4 až 5 Kč za litr. Když pak natankujete plnou 50litrovou nádrž, jedná se o navýšení o 200–250 Kč.
Každopádně jde pochopitelně pouze o odhad. Kolik přesně budou emisní povolenky stát v roce 2027, dnes neví ani experti. Trh sice bude mít určité regulační mechanismy, které mají omezit prudké výkyvy, ale ani ty nezabrání tomu, aby se náklady postupně zvyšovaly. Jedno je ale jisté. V rámci balíčku Fit for 55 a všech nových nařízení týkajících se emisních povolenek si musíme zvykat na to, že si v budoucnu pořádně připlatíme. A to nejen za pohonné hmoty, ale také za vytápění.
Co si o tom myslíte?

