Evropská unie nám opět zvýší cenu benzínu. Raději se připravte, všichni teď budeme platit jak mourovatí

Evropská unie se pro mnohé řidiče stává takzvaným trnem v patě. Chystá se totiž opět zvyšovat ceny za pohonné hmoty.

i Zdroj fotografie: Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

O kvalitě pohonných hmot i jejich ceně si může myslet každý, co chce, je však potřeba držet se faktů. Ať se vám to líbí, nebo ne, průzkumy a statistiky hovoří zcela jasně. Palivové hmoty v Česku jsou kvalitnější, než se zdá, a hlavně patří mezi ty nejlevnější v Evropě. Koneckonců, o tom vás redakce Událostí247 již v minulosti informovala. Nutno podotknout, že obzvlášť nízkých cen bychom si měli opravdu užívat. Jak se totiž zdá, Evropská unie chce totiž cenu pohonných hmot výrazně zvýšit.

Pohonné hmoty budou zdražovat

Motoristé si momentálně užívají jedno z nejpříznivějších cenových období posledních let. Ceny benzínu i nafty na mnoha čerpacích stanicích spadly na úrovně, které Češi nepamatují roky. Jak uvádí Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, průměrná cena benzínu v Česku se pohybuje okolo 1,364 eura, tedy přibližně 34 Kč na litr. Jedná se o jednu z nejnižších cen benzínu v Evropě. Pohonné hmoty jsou teď prostě a jednoduše dostupnější než dřív a letní sezóna tak slibuje levné cestování. Tato cenová pohoda ale nebude trvat věčně.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

1 litr nafty za bezmála 100 Kč? Lidé už mají nenažraných benzínek plné zuby a začínají to řešit po svém

iZdroj fotografie: Icomparioimages/ Creative Commons / CC-BY-SA
Pohonné hmoty zřejmě v budoucnu zdraží

Evropská unie připravuje novou emisní politiku, která má výrazně dopadnout na celý sektor fosilních paliv. A s tím i na peněženky řidičů. Za dva roky totiž vejde v platnost nový evropský systém obchodování s emisemi – ETS II. Jak redakce Událostí247 zjistila, už od 1. ledna roku 2027 se systém emisních povolenek rozšíří i na paliva pro domácnosti a dopravu. Nově se tedy emisní poplatky nebudou týkat jen velkých průmyslových podniků, ale zasáhnou i běžné uživatele aut nebo plynového vytápění.

Ano, řidiči si samozřejmě nebudou muset kupovat emisní povolenky, jenže zvýšené náklady budou dopadat na dodavatelské řetězce, mezi které patří i čerpací stanice. Ve výsledku jde o velmi jednoduchou rovnici. Čerpací stanice doplatí na systém ETS a kvůli vysokým nákladům budou muset zdražit. Na to pak doplatíme my řidiči a za pohonné hmoty si pořádně připlatíme. Podle prvních predikcí okolo 4–5 Kč na litr.

Co bude dál

Emisní povolenky se obchodují jako futures kontrakty, tedy s předstihem. První odhady z burzy ICE už ukazují, že cena za tunu oxidu uhličitého se pohybuje kolem 80 eur (zhruba 2 000 Kč). To je více než současná cena v rámci staršího systému EU ETS. Podle ekonomických propočtů by tato úroveň znamenala navýšení ceny pohonných hmot o zmíněných 4 až 5 Kč za litr. Když pak natankujete plnou 50litrovou nádrž, jedná se o navýšení o 200–250 Kč.

1 litr nafty či benzínu bude nově stát 75 Kč. Na nové ceny pohonných hmot nejsou Češi připraveni. Brzy je to naprosto zruinuje

iZdroj fotografie: ŠJů/ Creative Commons / CC-BY-SA
Za pohonné hmoty a vytápění si v budoucnu budeme muset připlatit

Každopádně jde pochopitelně pouze o odhad. Kolik přesně budou emisní povolenky stát v roce 2027, dnes neví ani experti. Trh sice bude mít určité regulační mechanismy, které mají omezit prudké výkyvy, ale ani ty nezabrání tomu, aby se náklady postupně zvyšovaly. Jedno je ale jisté. V rámci balíčku Fit for 55 a všech nových nařízení týkajících se emisních povolenek si musíme zvykat na to, že si v budoucnu pořádně připlatíme. A to nejen za pohonné hmoty, ale také za vytápění.

Co si o tom myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články