Supermarkety rýžují na zákaznících a zavádí poplatek za parkování. V Lidlu si účtují 100 Kč za hodinu
Jezdíte autem na nákupy? Pak si dejte pozor, aby vám nakupování nezabralo příliš dlouhou dobu, mohlo by se vám to prodražit o několik stovek.
Parkování u našich oblíbených řetězců se za poslední roky výrazně změnilo a už rozhodně neplatí, že u nich můžeme parkovat tak dlouho, jak se nám zachce. A ani neplatí to, že bychom ho měli zcela zdarma. Většina řetězců si totiž nastavila časový limit na parkování zdarma a po jeho uplynutí si žádá za každou započatou hodinu klidně i 100 Kč. Důvod je jednoduchý – řidiči parkování zdarma zneužívali a zabírali pak místo těm, kteří chtěli u obchodů zaparkovat, aby si mohli nakoupit.
Parkování už dávno není zdarma
Parkoviště u supermarketů dlouho působila jako poslední místa, kde lze bez starostí nechat auto a neplatit za to ani korunu. Sami jste to určitě znali – podívali jste se z okna panelového domu a viděli jste, že parkoviště u řetězců jako Lidl, Penny a Albert byla vždy plná. Jistě, parkovali na nich totiž ti, kteří nenašli parkovací místo u panelového domu, ve kterém bydlí. Ono se není čemu divit, když v takovém panelovém domě žijí desítky rodin a dnes má každá rodina kolikrát i dvě auta. Jenže tomu je teď konec a ti, kteří měli ve zvyku u supermarketů či obchodních center parkovat, mají dnes smůlu.
Obzvlášť ve velkých městech si lidé zvykli, že místo placené zóny raději zamíří k nejbližšímu obchodu a tam auto nechají i několik hodin – často bez toho, aby si v obchodě cokoli koupili. Obchodní řetězce tak postupně přistupují ke stejnému řešení, které je už běžné u velkých nákupních center – závory, časové limity a následné zpoplatnění. Tak to má například supermarket Lidl, který sice nabízí parkování na 90 minut zdarma, ale za každou další započatou hodinu po limitu žádá až 100 Kč/h.
„V minulosti se nám opakovaně stávalo, že parkovací místa určená našim zákazníkům byla blokována dlouhodobě zaparkovanými vozidly. Cílem zavedení maximální doby stání po dobu 90 minut je, aby si zákazníci mohli pohodlně nakoupit a měli kde zaparkovat. Podle našich zkušeností je tato doba pro nákup v našich prodejnách dostačující,” prozradila Událostem247 mluvčí společnosti Lidl Iveta Barabášová.
Zpoplatněné parkoviště má dnes téměř každý supermarket
Dalším supermarketem, který zavádí placené parkování, je Kaufland. Ten nabízí parkování na 1,5 až 3 hodiny zdarma dle lokality, poté však žádá cca 30-100 Kč/h. Poplatek zavedlo také Tesco, které povoluje parkování zdarma do limitu 2 hodin a následně žádá poplatek ve výši 50-60 Kč/h, opět v závislosti na lokalitě. Co se pak týká řetězců jako Albert nebo Penny, ty mají zavedený stejný systém jako Tesco.
Ve výsledku to znamená, že nákup se mnohým může výrazně prodražit. Redakce Událostí247 spočítala, že kdyby například čtyřčlenná rodina jela jednou týdně na velký nákup do Lidlu, který by zabral dvě hodiny, pak by musela doplácet za měsíc až čtyři sta korun. Zvlášť u velkých rodin není žádnou výjimkou, že jim nákup zabere delší dobu, zmíněné poplatky jsou tedy u nich více než pravděpodobné.
Jak již redakce Událostí247 zmiňovala, s podobnými poplatky se pak mohou setkat i zákazníci obchodního domu Ikea, konkrétně pak na Zličíně. Tam je sice parkování zdarma mnohem delší a to až na 5 hodin, poté ale zákazníci musí platit 50 Kč za každou započatou hodinu. Nejde však o samotné rozhodnutí Ikei, jako spíše Homeparku Zličín, ve kterém se Ikea nachází.





