Čeští řidiči si budou muset připlatit za benzín. Zdraží o více než 10 Kč / 1 litr. Kdy se nových cen dočkáme?

S cenami pohonných hmot jsme na tom relativně dobře a v Evropě patříme mezi ty vůbec nejlevnější země. To by se ale brzy mohlo změnit.

i Zdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
                   

Ačkoliv si spousta řidičů stěžuje na ceny a kvalitu benzínu v Česku, pravda je taková, že máme jeden z nejkvalitnějších benzínů v Evropě. Redakce Událostí247 tomuto tématu věnovala nejeden ze svých článků a nutno podotknout, že i s cenou jsme na tom velmi dobře. Jenže to by se mohlo v budoucnu změnit. Někteří čeští řidiči, kteří jezdí do sousedních zemí, si brzy za benzín výrazně připlatí.

Německo zvyšuje cenu pohonných hmot

V Německu hrozí výrazné zdražení pohonných hmot, které by mohlo dosáhnout až 13 korun na litr. Přestože odborníci zatím nemají jasnou představu o konkrétních dopadech, je jisté, že podobný scénář čeká v budoucnu i české řidiče. Důvodem zdražování je především zavedení systému emisních povolenek ETS 2, který rozšíří regulaci emisí na další sektory, včetně bydlení a paliv. Jak redakce Událostí247 zjistila, Němci poplatky za používání benzínu a nafty zavedli už v roce 2021. Od té doby se ceny pohonných hmot zvedly přibližně o 9 Kč na litr a zdražování bude nadále pokračovat.

1 litr nafty či benzínu bude nově stát 75 Kč. Na nové ceny pohonných hmot nejsou Češi připraveni. Brzy je to naprosto zruinuje

iZdroj fotografie: MichalPL / Creative Commons / CC-BY-SA
Cena pohonných hmot se v budoucnu zvedne až o 27 %

Německo má momentálně jedny z nejdražších pohonných hmot v Evropě. Za benzín zaplatíte na německých benzinových pumpách v průměru 1,791 eura, což je přibližně 45 Kč za litr. Systém emisních povolenek ETS 2 by měl začít platit i v Česku, a to již od roku 2027. Podle analýz společnosti BloombergNEF by mohla cena emisních povolenek v roce 2030 vyšplhat na 149 eur za tunu CO₂, což by EU řadilo k nejdražším na světě. Tento cenový nárůst se následně promítne do cen pohonných hmot, zemního plynu a dalších produktů.

Co bude dál

Ačkoliv primární náklady ponesou distributoři paliv, je pravděpodobné, že je přenesou na koncové spotřebitele. Odhaduje se, že cena pohonných hmot by se mohla zvednout až o 27 %, což pochopitelně ovlivní nejen samotnou individuální dopravu, ale také náklady na logistiku. Systém emisních povolenek ETS 2 bude spuštěn plošně v rámci celé EU, takže zasáhne nejen Českou republiku, ale i všechny naše sousední země.

1 litr nafty za bezmála 100 Kč? Lidé už mají nenažraných benzínek plné zuby a začínají to řešit po svém

iZdroj fotografie: Pavlina.rihova / Creative Commons / CC-BY-SA
Experti odhadují, že se cena paliv zvedne o 13 Kč

To, že k zavedení podobného systému dojde, je nevyhnutelné. Česká vláda se v minulosti snažila prosadit roční odklad ETS 2, avšak zatím neúspěšně. Nutno podotknout, že by to ve výsledku vlastně ani ničemu nepomohlo. Ano, spotřebitelé by sice měli o něco více času na to, aby se na zdražování připravili, cenový šok by to však nezmírnilo – pouze by ho oddálilo.

Co na toto nařízení EU říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články