Ceny elektromobilů jsou zatím pro většinu běžných lidí vysoko nad jejich možnostmi. A co víc, EU se chystá některé typy těchto aut ještě zdražit.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Již za pár let se pravděpodobně osobní automobilová doprava změní k nepoznání. Jak psaly Události247, od roku 2035 plánuje Evropská unie zakázat prodej nových vozů se spalovacími motory. To však není to jediné, na co by se řidiči měli připravit. Nyní se totiž provalilo, že evropští politici se chystají naschvál zdražovat některé typy aut. Mnozí si je tak kvůli tomu dost možná nebudou moci dovolit.
Budou auta na elektrický pohon jen pro bohaté?
Jak psaly Události247, přechod na elektromobilitu pravděpodobně nebude nic levného. Není se tak čemu divit, že mnozí lidé se obávají, zda si vůbec budou vlastnění auta moci dovolit. V poslední době se však zdálo, že se na trh přeci jen dostanou i levnější varianty. Vedle drahých elektromobilů se totiž začaly objevovat také cenově dostupnější modely. Háček je ale v tom, že pochází z Číny. A to se evropským politikům evidentně nelíbí.
Podle předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové totiž za nízkými cenami čínských vozů stojí tamní stát. „Jejich ceny jsou uměle drženy nízko díky rozsáhlým státním dotacím,“ cituje její vyjádření web České noviny. To ale evidentně není jediná příčina nízkých cen. Čínští výrobci mohou využívat také levnější pracovní sílu, dotovanou elektřinu či přímý přístup ke klíčovým surovinám.
To vše činí tamní auta bezkonkurenčně nejlevnější. „Čínská vozidla dodávaná na evropský trh jsou typicky o čtvrtinu levnější než ta evropská srovnatelné velikosti,“ řekl pro web E15 výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Kromě nízké ceny pak mnohé modely nezaostávají ani co se týká vzhledu, technologické výbavy či bezpečnostních standardů, dodává server E15. Není se tak čemu divit, že mnozí zákazníci jsou z čínských aut nadšení.
Evropská unie má z čínských elektromobilů obavy
Čínská levná auta jsou problematická z několika důvodů. Především se mnozí obávají toho, že evropské automobilky nejsou připraveny jim cenově konkurovat. Podle nedávné analýzy Vysoké školy ekonomické v Praze by tyto levné elektromobily mohly evropským firmám snížit obrat až o 7 miliard eur ročně.
Evropská unie proto nyní řeší, jak s touto prekérní situací naložit. Jednou z cest může být třeba omezení jejich dovozu nebo naopak finanční podpora evropských automobilek. Ve hře je však také vyšší zdanění, jak píše web AutoŽivě. Konkrétně by EU mohla zavést vyrovnávací cla na dovoz čínských elektromobilů. To by však pro evropské zákazníky znamenalo, že jejich cena by výrazně vzrostla. Naděje, že si budou moci pořídit levný vůz na elektrický pohon, se tak pomalu začínají rozplývat.