Některé nápady a nařízení, která přicházejí z Bruselu, se zdají většině lidí zbytečná a nesmyslná. Týká se to nejen automobilového provozu.
Už dříve třeba EU přišla s nápadem zakázat mladým jezdit autem po setmění, jak jsme psali na Událostech247. Důvodem je skutečnost, že až jednu pětinu všech vážných autonehod mají na svědomí mladí řidiči do 30 let. Tato data vychází z analýzy dvaatřiceti evropských zemí. Mladí řidiči podle nich často používají za jízdy mobil a jezdí zbytečně rychle.
Evropská unie se s řidiči rozhodně nemazlí
Není to však zdaleka jediný nápad, jak zlepšit bezpečnost na silnicích. Víte od nás, že Evropská unie má na stole také návrh, který upravuje podmínky řízení pro celou řadu řidičů ve všech členských státech. Mnohé autokluby však považují tato pravidla za velmi přísná a nesouhlasí s nimi. V plánu je třeba zpřísnění pravidel pro řidiče nad 70 let. Nově by se měli pravidelně podrobovat prohlídkám a zkouškám, aby se ukázalo, jak jim řízení jde.
Řidiči by měli znát také takzvaný holandský chvat. Vystupování z vozidla tímto způsobem se možná brzy stane standardní součástí řidičských testů v celé Evropě. Jak upozornily Události247, toto nové pravidlo má pomoci předcházet nehodám, které vznikají při vystupování z auta. Video návod na to, jak správně a bezpečně při vystupování otevírat dveře auta, najdete třeba na Youtube. Chvat už je součástí pravidel například ve Velké Británii.
Aktivisté chtějí rychlost maximálně 30 km/hod
Dalším nápadem, o kterém se už několik let mluví, je snížení nejvyšší povolené rychlosti v obcích, které je teď 50 kilometrů v hodině. Jak píše web AutoŽivě, úvaha může být třeba taková, že v rychlosti 50 kilometrů v hodině ujede auto za vteřinu 13,8 metru. Pokud bude předpokládáno, že šofér řídí s maximální pozorností a nepotřebuje obvyklou sekundu, aby rozpoznal riziko, je tady právě jedna sekunda reakční doby.
Při rychlosti 40 km/h ujede auto za jednu sekundu 11,1 metru. Rozdíl drah v padesáti a čtyřicetikilometrové rychlosti je 2,7 metru. Říkáte si, jestli by s touto možností měli počítat i čeští řidiči? Vzhledem k tomu, že aktivisté ve velkých českých městech pravidelně blokují dopravu a chtějí, aby se po městě jezdilo maximálně třicítkou, ale zatím bezúspěšně, se toho snad v dohledné budoucnosti bát nemusíme. Podobné nápady na snížení rychlost ale padají i nadále. „Vždyť jsou pořád všude zácpy a stejně člověk jede krokem,“ řekl k tomu Událostem247 pan Roman z Brna.