Ceny benzínu a nafty se aktuálně pohybují do 40 korun za litr. Je však možné, že si je řidiči v budoucnu už nebudou moci koupit.
Události247 již dříve psaly o chystané změně. Na mnohých českých benzinkách je totiž od ledna nové palivo s označením E10, které nahradilo benzin 95 E5. Palivo E10 je bezpečné tankovat pouze do aut vyrobených v roce 2004 a později. Jinými slovy do vozů splňujících normu Euro 4, do těch starších se nové palivo nehodí.
Lidé stále dávají více přednost autům se spalovacími motory
Přechod na elektromobilitu však nemá zdaleka takový úspěch, jak se předpokládalo. Většina řidičů totiž dává přednost autům se spalovacími motory, která však chce Evropská unie od roku 2035 zakázat. Nová auta a dodávky budou muset mít nulové emise oxidu uhličitého. Znamená to, že nová vozidla se spalovacími motory se tak už nebudou moci v Unii prodávat. Se stávajícími auty na benzin či naftu ale budou moci lidé i nadále jezdit, připomíná web TN.
Kvůli nízkému zájmu o elektromobilitu chce proto německá Asociace automobilového průmyslu nahradit klasický benzin a naftu obnovitelnými palivy. Prezidentka asociace Hildegard Müllerová uvedla, že kdyby německá vláda dosáhla cíle prodat 15 milionů elektromobilů do roku 2030, stále bude na německých silnicích jezdit ještě 40 milionů osobních a nákladních aut se spalovacími motory.
Klasické pohonné hmoty možná úplně zaniknou
Asociace proto sepsala výzvu, ve které žádá politiky, aby se nezaměřovali pouze na elektromobilitu, ale také na obnovitelná paliva. Pokud by se totiž Německo stalo nezávislým na ropě, znamenalo by to, že emise v dopravě se prudce sníží. Asociace chce do roku 2045 nahradit klasický benzin a naftu obnovitelnými palivy. Pomoci by tomu mělo například výrazné zpřísnění stávajících předpisů pro obchodníky s ropou a provozovatele čerpacích stanic ve spolkovém zákoně o kontrole emisí.
Provozovatelé čerpacích stanic by nově museli prodávat větší podíl obnovitelných paliv, což vedlo k jejich větší dostupnosti a také ke snížení emisí skleníkových plynů. Vláda by podle asociace měla provozovatele i spotřebitele přimět k tomu, aby na tento plán přistoupili a mohla by také pomoci s jeho financováním. Asociace by chtěla do roku 2028 investovat 280 miliard eur do výzkumu a vývoje ochrany klimatu. Jak celý záměr dopadne se však uvidí až za pár let.