I přes lukrativní platové podmínky se některé firmy potýkají s nedostatkem zaměstnanců. Pokud hledáte práci, tohle by mohla být vaše příležitost.
Nedávno jsme se v jednom z našich článků na webu Události247 věnovali tématu platů řidičů městské hromadné dopravy. Ukázalo se, že jde sice o psychicky náročnou práci, avšak plat tomu odpovídá. Jak jsme již informovali, základní mzda se pohybuje okolo 38 tisíc korun hrubého měsíčně, ale pokud řidič bere přesčasy, může přesáhnout hranici 70 tisíc korun. I přesto však dlouhodobě řidiči MHD v Česku chybí. Jak v roce 2022 informoval web Deník, jen v Praze tehdy chybělo do optimálního stavu 7,6 % řidičů, a s nedostatkem se potýkají i jiná města – a to nejen v Česku.
Řidičů je nedostatek
Počet řidičů v Česku sice není kritický, ale za ideální bychom ho rozhodně označit nemohli. Dopravní podniky každoročně přicházejí se speciálními akcemi a snaží se do svých řad nalákat co nejvíce nových zaměstnanců. Jak na svém webu informovala Česká televize, některé dopravní podniky kvůli nízkému stavu zaměstnanců dokonce přijmou i studenty a matky na rodičovské dovolené.
Vůbec nejhorší situace je však u našich sousedů v Polsku, kde chybí velký počet řidičů tramvají, a to i přesto, že tato práce slibuje vysoký výdělek. Jak uvádí web Warszawa, hrubá mzda se v průměru pohybuje okolo 9 692,56 PLN, což je něco málo přes 58 000 korun. Hlavními důvody nedostatku řidičů jsou fyzická i psychická náročnost práce, dlouhé hodiny strávené na cestách a malý zájem mladé generace. Situaci komplikuje i rostoucí věk stávajících řidičů, z nichž mnozí odcházejí do důchodu bez adekvátní náhrady.
Existuje řešení
Jak jsme již zmiňovali výše, některé dopravní podniky nabízejí svým potenciálním zaměstnancům lukrativní platy a nejrůznější výhody. Například dopravní podnik v Liberci dokázal nízký počet řidičů vyřešit pomocí provozování autoškoly pro získání řidičského oprávnění na autobusy. Nabízí kurzy pro budoucí řidiče, které jsou stále plné. Nutno však podotknout, že mu pomohla i momentální ekonomická krize a situace na trhu práce.
Jedním z řešení by mohla být autonomní doprava. Škoda Group například už od roku 2019 pracuje na autonomních tramvajích, které by se do pár let mohly dostat do provozu. Jak však informuje web E15, jednou z největších překážek by mohla být legislativa a v neposlední řadě i technologické problémy, které bude nutné před jejich nasazením do provozu vyřešit. Je tak jisté, že na autonomní hromadnou dopravu si ještě pár let počkáme.
Dělali byste řidiče hromadné dopravy?


