Evropský parlament schválil novinku, která zřejmě většinu řidičů potěší. Bude ale platit jisté omezení.
O některých návrzích, které v souvislosti se změnami pravidel pro řidiče v EU zaznívají, informovaly Události247 již dříve. Jednalo se například o nápad na zpřísnění podmínek pro seniory a mladé řidiče či zavedení digitálních řidičských průkazů. Stejně tak má být kladen mnohem větší důraz na to, že používat za jízdy mobilní telefon, je přísně zakázáno.
S „béčkem“ půjde řídit i velká auta
Jak od nás také víte, od 1. ledna 2024 už u sebe řidiči nemusí mít fyzicky řidičský a dokonce ani technický průkaz. Policisté si oba doklady dokážou online ověřit na základě identifikace řidiče. Od června už není potřeba ani předkládat zelenou kartu. Platnost pojistky si policisté ověří online. Teď se pro majitele řidičských průkazů, kterých v Česku není zrovna málo, chystá další novinka. V Česku mají řidičské oprávnění tři ze čtyř lidí.
Jak píše web iRozhlas, dohromady je to téměř 6,5 milionu řidičských průkazů. Evropský parlament teď přišel s nápadem, který by řidičům rozšířil možnosti. Jak píše web Autosalon, zatímco dosud bylo možné s řidičským průkazem skupiny B řídit auta o maximální hmotnosti pouze 3,5 tuny, brzy by to mělo být až 4,25 tuny. Lidé by tak mohli kromě osobních aut řídit třeba obytné vozy i bez oprávnění C1.
Podmínkou je mít dva roky řidičský průkaz
Evropský parlament už tento návrh schválil. Nyní se čeká ještě na doladění rámcových podmínek. Jedno důležité, a pro některé šoféry tvrdé omezení, ovšem v návrhu přece jenom je. Aby mohli opravdu řídit auto s hmotností do 4250 kilogramů, musí vlastnit řidičský průkaz skupiny B nejméně dva roky, píše dále web. Řidiči si budou muset také zvyknout na to, že i když s řidičákem skupiny B mohou řídit čtyřtunové auto, musí dodržovat nižší rychlostní limity i další předpisy, specifické pro těžší vozidla, píše web Promobil.
Řidiče jistě potěší, že navýšení maximální přípustné hmotnosti pro nejrozšířenější řidičský průkaz by mělo platit pro všechny země Evropské unie. Schválený návrh počítá i s tím, že hmotnostní limit pro skupinu B stoupne na 4,25 tuny nejen u obytných aut, ale také například u elektromobilů a automobilů na alternativní paliva. Návrh nyní čeká na ujednání přesných rámcových podmínek mezi Komisí, Radou a Parlamentem. Hotovo by tak mělo být po nadcházejících volbách do Evropského parlamentu, které jsou teď v červnu.