Vlastnit auto není rozhodně levná záležitost. Kromě povinného pojištění a drahých pohonných hmot se navíc uvažuje o nové dani.
Rok 2025 přinesl několik novinek, které zasáhnou každého řidiče. Podražily například dálniční známky. Roční nyní stojí 2 440 korun, což je nárůst o 140 korun. Zvýšení cen se týká i kratších variant. Třicetidenní známka stojí 460, desetidenní 290 Kč a jednodenní vyjde na 210 korun.
Řidiči aut se spalovacími motory už daň platí
Už několik let se mluví také o konci produkce aut na naftu a benzín. V Bruselu se čile debatuje o nové emisní normě Euro 7. Dokonce se objevila informace o možném zavedení nové daně za řízení aut, hlavně těch bezemisních. Tato zpráva může být nemilým překvapením pro mnoho řidičů. Tato daň by totiž mohla mít na jejich peněženky nemalý dopad. Zvýhodňování bezemisních aut na ekologický pohon dosud státy EU podporovaly.
S jejich rostoucím počtem na silnicích však také ubývá vybraných daní ve státních rozpočtech. Objevují se proto návrhy, aby i majitelé takových vozů platili státu daň za každý ujetý kilometr. Zatímco řidiči naftových a benzínových aut tak platí daň nákupem pohonných hmot, majitelé elektrovozů by platili za počet ujetých kilometrů. Jak psal již dříve web AutoŽivě, jednou ze zemí, která zavedení daně z ujetých kilometrů zvažuje, je Švýcarsko.
Přijdou řidiči o své soukromí?
Takový přístup by byl spravedlivější pro všechny řidiče. Důvodem je to, že místo zdanění paliva zohledňuje skutečné využití vozidla. Problémem však může být, že sledování počtu najetých kilometrů by vyžadovalo využití technologií jako jsou GPS a senzory. To ovšem vyvolává obavy o soukromí řidičů. Nová emisní norma má být podle EU navázána na množství vypouštěných emisí CO2. Řidiče by tato novinka měla motivovat k nákupu ekologičtějších vozů.
Lidé, kteří vlastní vozy s vyššími emisemi, budou mít totiž čím dál větší potíže normy splnit na rozdíl od těch, kteří si pořídili auta s nižším dopadem na životní prostředí. Mohlo by tedy dojít k tomu, že majitelé aut s vyšším objemem motoru nebo starších vozidel s vyššími emisemi si o dost připlatí. Víte od nás, že na Islandu už se tamní vláda rozhodla zavést daň za každý ujetý kilometr pro vlastníky elektromobilů, plug-in hybridů a vodíkových vozidel. Za jeden kilometr je to v přepočtu 1 koruna.