Mastercard si pro své klienty připravil novou změnu, jejíž implementace by měla proběhnout do roku 2030. Ta změní proces placení na internetu.
Placení kartou je pro většinu Čechů každodenním procesem, nad kterým vlastně ani nemusíme přemýšlet. Jednoduše přiložíme kartu nebo telefon k platebnímu terminálu a celý proces je během pár sekund u konce. Na internetu je to samé – většinou máme číslo karty uložené, takže nic moc neřešíme. Mastercard však nedávno přišel s novým plánem, který může placení, jak ho známe, kompletně změnit. Do roku 2030 totiž plánuje výrazně změnit způsob, jakým se provádějí platby kartou na internetu. Informoval o tom web TN.
Nový způsob placení kartou
Tradiční zadávání čísla karty na internetu má nahradit systém založený na náhodně generovaných „tokenech,“ což přinese vyšší bezpečnost a pohodlí pro uživatele. Mastercard ve svém vyjádření uvedl, že chce v Evropě dosáhnout plné implementace tokenizace v oblasti e-commerce. Tokenizace spočívá v nahrazení klasického 16–19místného čísla karty zabezpečeným tokenem, který slouží jako zástupný údaj. Takzvaný token by fungoval v podstatě stejně jako QR kód.
Díky tomu nebude skutečné číslo karty nikdy sdíleno, což snižuje riziko podvodů a zároveň zvyšuje počet úspěšně schválených transakcí. Tokeny jsou uloženy buď přímo v zařízení uživatele, nebo v systémech obchodníků, což výrazně zvyšuje úroveň ochrany dat. Společnost také plánuje rozšířit využití služby Click to Pay, která urychlí platby díky jednoduchému biometrickému ověřování, například otiskem prstu.
V Evropě jde o novinku
Podle CNBC je tokenizace již zavedena u přibližně čtvrtiny transakcí na celosvětové úrovni, přičemž Evropa se v tomto ohledu ukazuje jako průkopnický trh. Podle společnosti Mastercard jsou pohodlí a zvýšená bezpečnost tokenizace pro uživatele klíčovými výhodami, které znatelně zjednoduší placení na internetu.
Podobné kroky podniká i konkurenční společnost Visa, která letos oznámila, že prostřednictvím tokenizace již zpracovala 10 miliard transakcí. Díky tomuto systému se podle jejího vyjádření podařilo zákazníkům ušetřit přibližně 15 miliard korun, které by mohly být ztraceny při potenciálních podvodech.