Pravidla se mají dodržovat a platí to také pro cestování městskou hromadnou dopravou. V opačném případě se vám to může pořádně prodražit.
Zdražování se stalo součástí našich životů. Události247 již dříve psaly o tom, že se od letoška zvýšily ceny jízdného ve vlacích i autobusech. K tomu se také zvyšují také pokuty za to, že lidé pojedou na černo, tedy bez zaplacené jízdenky. Poplatek za tento přestupek by se mohl v některých případech až zdvojnásobit.
Za co ještě můžete dostat pokutu
Snad každý si někdy říkal: „Jedu jen jednu zastávku, to se ani nevyplatí si cvakat lístek.“ To máte pravdu, ale nesmí vás přitom nachytat revizor. V tom případě se totiž taková cesta opravdu nevyplatí. Jak psal web TN, poplatek za jízdu na černo se v jednotlivých městech liší. V Praze vychází pokuta na 1500 korun. Pokud ji hříšník zaplatí na místě, nebo do 15 dnů v doplatkové pokladně pražského dopravního podniku, snižuje se na 800 korun.
V Brně dostanou cestující, kteří jedou MHD bez platné jízdenky, pokutu 1000 korun na místě. Později už se tato částka zvedá na 1500 korun plus cena základní jízdenky 25 korun. Jízda na černo ale není tím jediným, co může při jízdě v hromadné dopravě vysloužit cestujícím pokutu. Potíže může přinést i nezaplacení přepravného, ať už u zavazadla, nebo u zvířete. V Jihlavě či v Olomouci se zapomenuté přepravné prodraží o stovku, zatímco v Karlových Varech i o 300 korun, jak upozornil web TN.
Pokuty se mohou zvednout o sto procent
Web iDnes varuje, že ministerstvo dopravy chce limity u pokut za jízdu na černo navýšit, a to rovnou na dvojnásobek, tedy až 3 000 korun. Resort přitom upozorňuje, že jde jen o horní hranici. O tom, zda pokuty k této hranici skutečně navýší, si budou moci jednotlivé dopravní podniky rozhodnout samy. Jízda tramvají, metrem nebo třeba autobusem bez řádně zaplacené jízdenky se tak Čechům nejspíš v budoucnu pořádně prodraží.
Zájem o navýšení pokut už dříve avizovala pětice dopravních podniků v největších městech v čele s Prahou. Připouští ale, že zvýšení pokut problém s jízdou bez lístku nevyřeší. Jednak je počet černých pasažérů v české městské hromadné dopravě relativně nízký a významnou část těch chycených pak představují titíž lidé, od kterých je šance na vymožení pokut poměrně nízká. Například lidé bez domova, nebo sociálně slabí.