V poslední době se čím dál častěji objevují snahy omezit co nejvíc auta se spalovacími motory. Někde už se dokonce nová opatření zavádí.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Řidiči aut se spalovacími motory se v poslední době musí potýkat s celou řadou překážek. Nejen že evropští politici schválili, že se od roku 2035 nebudou moci prodávat nová auta se spalovacími motory, jak psaly Události247. Kromě toho také v mnoha evropských státech sílí snahy omezit vjezd těchto aut do metropolí. Využívají k tomu nejen zákazy, ale třeba i to, že zavedou nový poplatek.
Do města jen v elektromobilu
Příkladem velmi razantního postupu v této věci je švédský Stockholm. Tamní samospráva se totiž rozhodla, že již od ledna 2025 zakáže vjezd spalovacích aut do centra města, informovaly Události247. To však není všechno. Například v britském Londýně šli na věc ještě rychleji. Již od konce letošního srpna zde platí nové opatření, které budí velké rozruchy. Je totiž spojeno s nutností platit nový poplatek.
Po majitelích starších vozidel město nově vyžaduje, aby za vstup do města zaplatili denní poplatek ve výši 12,5 liber, což je přibližně 350 korun. Konkrétně mohou do Londýna vjíždět pouze vozy vyrobené po 1. lednu 2006 a splňující emisní normu Euro 4. Dieselová vozidla pak musí splňovat ještě přísnější normu Euro 6 a být vyrobena po roce 2016.
To pro ty, kteří do města potřebují jezdit každý den znamená nepříjemnou zprávu. Tito řidiči, jež mají auto starší 8 let musí státu každý měsíc odvádět poplatek, který se v součtu částek za jednotlivé dny vyšplhá až na zhruba 10 tisíc korun. A to skutečně není málo.
Poplatek hrozí i v Praze
Jak psal web Aktuálně, již od ledna příštího roku, tedy téměř za měsíc by vedení Prahy chtělo zpoplatnit vjezd do centra města. A to rozhodně ne malou částkou. Denní poplatek by měl dosahovat 200 korun. „Pokud se řidič chce pokochat krásou Malé Strany, zaplatí dvě stě korun anebo má volbu zvolit jinou trasu. Má na výběr a my bychom mohli postupně dosáhnout zklidnění Prahy,“ citovali ostatní média radního Prahy 1 Vojtěcha Ryvolu.
A že politici to myslí s opatřením skutečně vážně pak dokládá čerstvě zavedený zákaz vjezdu aut v nočních hodinách. Konkrétně se v listopadu značky zakazující vjezd mezi 22 až 6 hodinou objevily ve velké části Starého Města, píše web iRozhlas. Důvodem má být snaha o snížení hluku v oblasti.