Na českých silnicích se možná už brzy dočkáme novinky. Měla by napomoci plynulejšímu provozu.
Řidiči si musí zvykat na některé změny v provozu. Na Událostech247 jsme psali například o tom, že na vybraných úsecích dálnic se bude jezdit rychleji. Sněmovna totiž rozhodla, že bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině. Nepůjde ale o plošné zvýšení. Týkat se to bude jen nových a modernizovaných úseků tam, kde to dovolí úřady.
Na co vše si musí řidiči zvykat
Informovali jsme také o nových dopravních značkách. Jde třeba o značku pro parkoviště označená P+D, která se liší od již známých označení K+R a P+R. Zatímco K+R, neboli Kiss and Ride, označuje parkoviště určené pro krátkodobé zastavení nebo vyčkávání vozidel, především pro naložení a vyložení osob, které pokračují hromadnou dopravou, P+R, neboli Park and Ride, je určena pro parkování vozidel, jejichž řidiči pokračují veřejnou dopravou.
Nová značka P+D bude mít zcela odlišný účel. Je totiž navržena pro vozidla, jejichž řidiči budou přestupovat do centra města jako spolujezdci v jiném vozidle. Teď by se změny mohla dočkat také světla na českých semaforech. Ministerstvo dopravy totiž zvažuje, že by na nich mohlo pár vteřin předtím, než naskočí červená, začít zelené světlo blikat. Taková praxe už funguje například v sousedním Rakousku. „To mi vyhovuje, člověk aspoň stihne včas a plynule zabrzdit,“ řekl Událostem247 pan Ivoš z Brna.
Nový typ semaforu?
O tomto návrhu se v Česku uvažuje už několik let. Počítalo se s ním už v roce 2011, jak psal web Český rozhlas. Odborníci by tuto novinku uvítali. Jak píše web TN, při testování na Moravě se prý ale před časem neosvědčila. V roce 2019 v Břeclavi blikající semafory nijak valné výsledky nepřinesly. Řidiči sice měli víc času na rozhodnutí, jestli zastavit, nebo ne, ale nakonec prý ale byli spíš zmatení. „Tu situaci si pamatuji, psali tenkrát v novinách, že na křižovatkách přibylo menších srážek, že někteří řidiči nevěděli, co mají dělat,“ popsal pan Miroslav.
Další návrh má teď ministr dopravy Martin Kupka na stole. „Mám nový podnět, chceme se tomu věnovat. Chci se seznámit s tou studií,“ uvedl k tomu pro TN. Na ministerstvu vyhodnocují, co by změna na semaforech přinesla a také co by to stálo. Novinka by také znamenala úpravu technologie v řídicích jednotkách semaforů. Podle odhadu odborníků z Centra dopravního výzkumu by to v rámci celé republiky vyšlo až na dvě miliardy korun.