V některých supermarketech byly zavedeny nové poplatky. Za plastové obaly si někteří zákazníci pořádně připlatí.
Řetězce supermarketů v Evropě pokračují ve snižování spotřeby plastů a igelitové tašky zdarma jsou minulostí. Podobná opatření se nyní týkají i plastových sáčků na ovoce a zeleninu, které už v některých zemích nejsou zdarma. Například v Itálii jsou placené několik let, zatímco v Chorvatsku zavedli tuto povinnost od letošního roku. Hlavním cílem je redukce plastového odpadu a omezení nadměrného používání obalů. Informoval o tom web iDnes.
Boj proti sáčkům
I v českých supermarketech je zřejmé, že zpoplatnění plastových sáčků by mohlo mít vliv na jejich spotřebu. Pokladní v jedné z pražských prodejen podle webu PrahaIN uvedla, že lidé často balí i jednotlivé kusy ovoce nebo pečiva do samostatných sáčků. Je to samozřejmě každého věc, spotřeba sáčků se ale pochopitelně zvyšuje. Některé obchodní řetězce proto přemýšlejí nad jejich zpoplatněním, což by jejich užívání mohlo snížit.
Alternativou jsou pak znovupoužitelné ekologické sáčky, které si zákazníci mohou zakoupit. Například Lidl nabízí dvojbalení malých sáčků za 19,90 Kč, větší varianty na pečivo stojí o deset korun více. Pak je zde možnost nosit si do obchodu i svůj vlastní sáček. Některé řetězce, jako například Lidl, zavedly pro tyto případy vlastní pravidla. Na vahách samoobslužných pokladen se u těchto sáčků odečítá fixní hmotnost 8 gramů. Pokud ale zákazníkův vlastní sáček váží více, hrozí, že pochopitelně zaplatí i za jeho hmotnost navíc. Na to už jsme ale všichni dávno zvyklí a nejde o žádnou novinku.
Každý řetězec to řeší jinak
I Kaufland využívá vlastní systém, kdy si zákazníci váží zboží sami. Na vahách mají tři možnosti: bez obalu, plastový sáček nebo vlastní opakovaně použitelný obal. Cenové rozdíly mezi těmito variantami však vyvolaly v nedávné době vášnivé diskuze. Řetězec proto plánuje modernizaci pokladen, aby vážení probíhalo automaticky, což zákazníkům poskytne přesnější přehled o ceně.
Změny v pravidlech týkající se plastových sáčků ukazují snahu supermarketů přispět ke snížení plastového odpadu. Zákazníci, kteří chtějí podpořit udržitelnost, mají možnost přejít na ekologické alternativy, což může být v konečném důsledku i finančně výhodné. Nutno však podotknout, že platba za igelitový sáček mnohé zákazníky nijak nevytrhne a spotřebu plastových obalů to nijak významně nesníží.
Pokud ji chtějí supermarkety snížit, měly by ji jednoduše přestat nabízet. Už delší dobu se mluví o zrušení plastových vaniček na ovoce a zeleninu, o čemž informoval web Novinky. Kdo ví, třeba časem dojde i ke kompletnímu zrušení plastových obalů a supermarkety přejdou na ekologičtější alternativy.