V energetické krizi výrazně vzrostl počet podnětů spotřebitelů ke kontrolám chování dodavatelů.
Ceny energií jsou dlouhodobě ožehavým tématem. O tom, že počet stížností na automatické obnovení smluv, které jsou fixovány na určité období, roste, jsme na Událostech247 informovali už dříve. Mnoho dodavatelů má totiž ve smlouvě zakotvenou možnost, že při prodloužení může dojít ke zvýšení cen elektřiny a plynu. Odběratelé by proto měli pozorně číst, co podepisují.
Odběratelé odcházejí za lepším
Psali jsme také o tom, že od 1. ledna 2024 se znovu objevil na účtech za elektřinu poplatek za obnovitelné zdroje energií, takzvaný OZE. Jedná se o návrat se staršímu modelu financování. Tento poplatek lidé až do října 2022 běžně platili. Pak za ně tuto povinnost převzal stát s cílem pomoci jim v období vysokých cen energií. Jde o peníze, které pak putují na podporu vodních, slunečních a větrných elektráren či třeba zpracovatelů biomasy a bioodpadu.
S novým rokem se někteří odběratelé rozhodli, že změní svého dodavatele energií. Jen v lednu se takto rozhodlo přes 140 tisíc odběratelů. To je zhruba o 40 tisíc víc než ve stejném období loňského roku, píše web Český rozhlas. V případě plynu změnilo dodavatele zhruba 40 tisíc odběratelů. Jedná především o ty, kteří mají zafixované vysoké ceny energií z předchozích let, a lidi, kterým končí výhodné tříleté fixace.
Rekordní pokuta za nekalé praktiky
Lidem s vyšší zafixovanou cenou se vyplatí odejít k jinému dodavateli i s případnou pokutou. Její výše záleží na tom, jak dlouho ještě smlouva u stávajícího dodavatele poběží a s jakou společností má odběratel smlouvu. Výše sankce se pohybuje zhruba od 2 do 7 tisíc korun. Někteří lidé si na chování dodavatelů energií stěžují. Energetický regulační úřad se v uplynulých dvou letech zabýval 2112 takovými podáními, což je více než pětinásobek stavu z let 2020 a 2021.
V roce 2022 rozdal v souvislosti s ochranou spotřebitele pravomocné pokuty v celkové výši 11,8 milionu korun, loni to bylo 8,5 milionu. Rekordní pokutu přesahující 4,7 milionu korun udělil úřad dodavateli energií Armex Energy za nekalé obchodní praktiky vůči spotřebitelům. Dodavatel se provinil tím, že nedodržel fixované ceny, požadoval úhrady neobjednaných dodávek energie nebo vyřizoval reklamace se zpožděním. „Za mě je to v pořádku, dodavatelé se snaží vydělat na nás obyčejných lidech, tak ať za to taky zaplatí,“ řekla k tomu paní Milena.