Řidiči platí za provoz auta nemalé peníze. Mnozí však neví, že platit musí i za to, že mají ve svém voze autorádio.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Provoz auta stojí nemalé peníze. Řidiči musí platit nejen za pohonné hmoty. Značné náklady si pravidelně vyžádají také servisní technické prohlídky, výměny pneumatik, povinné ručení či nutné opravy. Mít vlastní dopravní prostředek se tak v dnešní době prudkého zdražování stává pro mnohé luxusem, který si nemohou dovolit. Málokdo ale ví, že platit musí dokonce i za rádio v autě. Tomuto poplatku se nejde vyhnout a pokud lidé jednou nezaplatí, může jim hrozit i pokuta.
Kdo poslouchá rádio, musí platit
U plateb za pojištění či dálniční známky o důvodu většina řidičů nepochybuje. Na platbu za autorádio ale mnozí reagují s podivem. Pokud však lidé v autě rádio mají, měli by si uvědomit, že se na toto zařízení vztahují koncesionářské poplatky. Podstatné přitom není ani to, co v rádiu hraje. Ať už řidiči poslouchají vlastní mp3, CD nebo veřejnoprávní rozhlas, platit musí. Ignorování této povinnosti může mít navíc za následek sankce až do výše 5 tisíc korun.
Mnoho lidí však platí koncesionářské poplatky za jiné přijímače a za autorádio tedy znovu platit nemusí. Za všechny přijímače, které mají lidé doma včetně autorádia v rodinném autě, totiž platí jediný měsíční poplatek ve výši 45 korun. Poplatku se přitom lidé vyhnou jen stěží. Podle zákona je totiž za radiový přijímač považováno nejen klasické rádio, ale také třeba radiobudík, počítač či notebook s FM/DVB-T tunerem, televize se set-top-boxem a v některých případech dokonce i televize s programy kabelové TV.
Podnikatelé mají situaci složitější
Zatímco u soukromých osob na počtu zařízení nezáleží, u podnikatelů či firem je tomu jinak. Výše poplatku sice zůstává stejná, platit jej však musí za každé zařízení zvlášť. Všechny rozhlasové přijímače, včetně těch v autě, se tak podnikatelům v Česku pěkně prodraží. Například dopravní společnosti, které mají několik desítek firemních vozů, tak za poplatky zaplatí i tisíce korun měsíčně, což už skutečně není málo.
Kromě toho je pravděpodobné, že by poplatky v blízké době mohly zdražovat. Ředitel Českého rozhlasu René Zavoral navrhuje zvýšení radiových poplatků o třetinu rovnou na 60 korun. Změny by se však jistě dotkly i televizních poplatků. Jak ostatně Události247 nedávno informovaly, nově zvolený ředitel České televize Jan Souček již avizoval, že by je rád zvýšil.