Zaváhání, pomalé reakce, delší přemýšlení a horší prostorové vnímaní. To jsou časté příčiny nehod u starších řidičů.
Za posledních pět let se počet těchto seniorů zvýšil o 41 procent. Výsledky zveřejnil Český statistický úřad ve své nové analýze Senioři v České republice v datech 2023. Přes tři čtvrtiny z nich tvoří muži. Za posledních pět let se jejich počet zvedl zhruba o 30 procent. Na první povinnou zdravotní prohlídku teď musí řidiči v 65 letech.
Senioři mají na nehodovosti nemalý podíl
Víte od nás, že s počtem starších řidičů roste také počet smrtelných nehod. S tím se něco rozhodla udělat Evropská unie. Jedním z prvních kroků k bezpečnějším silnicím má být odstranění řidičů ze silnic, kteří již nejsou schopni bezpečné jízdy, což se týká hlavně právě seniorů. EU podle některých zdrojů plánuje zavést pravidlo, podle kterého budou muset Evropané starší 70 let každých pět let podstoupit přezkoušení ze schopnosti řízení.
Upozornili jsme také na to, že řada starších řidičů si ani nepřipouští, že by měli pomalejší reakční schopnosti. Zdravotní prohlídka řidiče nad 65 let zahrnuje například komplexní vyšetření, a to včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Další prohlídka je pak nutná v 68 letech a potom už každé dva roky. V praxi lékařské prohlídky fungují tak, že praktický lékař vystaví vyšetřenému Potvrzení o zdravotní způsobilosti a schopnosti řídit motorové vozidlo.
Některé země povinné kontroly starších řidičů vůbec nemají
Ministerstva zdravotnictví a dopravy se však rozhodla tento limit zmírnit. Projednávají návrh, který by první povinné prohlídky zavedl o něco později, než je tomu v současnosti. Místo v pětašedesáti letech tak budou muset na kontrolu až sedmdesátiletí lidé, kteří se budou dál chtít účastnit silničního provozu. Upozornil na to web Novinky. Po dovršení sedmdesáti let věku pak už budou muset řidiči na kontrolu každé dva roky.
Podobné je to například ve Velké Británii, kde v tomto věku začínají s povinnými prohlídkami zaměřenými na zdravotní způsobilost řidičů. Tyto prohlídky se pak opakují každé tři roky. Do sedmdesáti let věku mají platný doklad i řidiči v Dánsku. Pak si ho ovšem musí obnovit a tím pádem také navštívit lékaře. Spousta zemí však žádné povinné prohlídky v tomto věku nevyžaduje. Praktičtí lékaři návrh vítají. Opadne jim tak mimo jiné administrativa.