Semafory jsou běžnou součástí mnoha křižovatek a každý řidič pravidla jejich fungování dobře zná.
Existují však další typy semaforů, jejichž fungování už všichni tak dobře neznají. Události247 například psaly o semaforech, ke kterým musí řidiči fyzicky dojít a zmáčknout speciální tlačítko, aby se jim rozsvítila zelená. Na vybraných místech ve velkých městech pak můžete potkat i semafory, na kterých svítí pouze červená a žlutá.
Co bude znamenat bílá barva na semaforech?
Řidiči také často riskují a do křižovatek vjíždí až ve chvíli, kdy už na semaforu svítí oranžová. Přestože by mnozí z nich mohli včas a bezpečně zastavit, volí raději risk a křižovatku na poslední chvíli projedou. Někteří mají za to, že jízda na oranžovou je oproti jízdě na červenou v pořádku. Není tomu ale tak. Jak jsme totiž upozornili, pravidla silničního provozu staví jízdu na červenou i na oranžovou na stejnou úroveň.
Teď by však mohly nastat další změny. Vědci ze Státní univerzity v Severní Karolíně totiž nedávno přišli s novinkou. Navrhují, aby se k červené, žluté a zelené přidala čtvrtá bílá signalizace, která by snížila úroveň dopravních zácp i spotřebu paliva. Jak píše web Fonetech, toto světlo by umožnilo autonomním autům řídit tok dopravy, především pak na křižovatkách. Koncept zahrnuje novou dopravní signalizaci, aby řidiči věděli, co mají dělat.
Zatím jde o hudbu budoucnosti
Červená světla budou i nadále znamenat stůj a zelená bude stále značit jeď. Bílá světla pak řidičům řeknou, aby jednoduše následovali auto před sebou. Vědci během zkoumání vytvořili celou řadu počítačových simulací, ve kterých vizualizovali fungování přepracovaného systému semaforů. Podle nové koncepce autonomní vozidla komunikují bezdrátově mezi sebou a počítači, které řídí semafory, píše dále web. Datum zavedení nového typu semaforu do praxe je ovšem stále ve hvězdách.
Pokud se ke křižovatce přiblíží dostatečný počet takových vozidel, aktivuje se bílé světlo. To řidičům signalizuje, že autonomní auta koordinují své pohyby, aby se doprava přes křižovatku pohybovala, a všechna neautomatizovaná vozidla musí pouze následovat vozidlo před sebou. V okamžiku, kdy počet autonomních vozů na dané křižovatce klesne pod určitou hranici, semafory se vrátí ke své běžné tříbarevné signalizaci. Výzkumníci počítali i s chodci a zjistili, že koncept bílého světla zlepšuje efektivitu jak pro auta, tak pro chodce.