O tom, že vlastnit řidičský průkaz a k tomu auto, s sebou nese také spoustu různých povinností, vás na Událostech247 informujeme poměrně často.
Nemalý výdaj tvoří také povinné ručení. Vláda například minulý rok schválila novelu zákona o povinném ručení, která však řidiče moc nepotěšila. Dojde totiž ke zvýšení minimálního limitu krytí z 35 milionů na 50 milionů korun, jak jsme informovali na Událostech247. Řidiči, kteří dosud měli pouze nižší pojistku si tak budou muset připlatit.
Povinné ručení je rok od roku dražší
Psali jsme také, že v únoru se průměrná výše nově sjednaného povinného ručení zvedla o rekordních 15 procent oproti únoru 2023. Povinné ručení tak v průměru vychází na 4896 korun za rok, vloni v únoru byla průměrná cena 4 266 korun. Oproti únoru 2023 nejvíc zdražily ČPP a Kooperativa, a to o více než třetinu. Řidiči přitom bez tohoto pojištění vozidla nesmí vůbec do provozu. Povinnost platit toto pojištění je přitom každému českému řidiči dána zákonem.
Víte od nás, že takoví řidiči musí konkrétně platit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěné, poplatky do garančního fondu, jenž spravuje Česká kancelář pojistitelů (ČKP). V závislosti na velikosti vozidla se pak u osobních aut jedná o částky od 30 do 93 korun. Cenu povinného ručení na vaše auto si můžete spočítat třeba na webu Top-pojištění. V mnoha ohledech je také překvapivé srovnání vývoje cen podle značek pojištěných aut. Majitelé vozů Škoda tak na nově sjednaném povinném ručení zaplatí o 19 procent více než před rokem.
Kdo nezaplatí, nesmí na silnici
Podle pojišťoven nejčastěji bourají čerství držitelé řidičského průkazu a senioři. Obě kategorie proto patří do rizikové skupiny, která musí platit drahé povinné ručení, jak upozornil web Portál řidiče. Například 18letý čerstvý řidič z Brna, který sjednává povinné ručení pro Škodu Rapid z roku 2015, má nejlevnější povinné ručení pro mladé řidiče za 5 100 korun. Součástí pojistky jsou pojistné limity ve výši 70 milionů (škoda na majetku) a 70 milionů (škody na zdraví a životě), píše dále web.
Nejdražší pojistka je potom až závratných 25 155 korun. Tady už jsou ale limity mnohem vyšší a činí 200/200 milionů korun. Součástí nejdražší pojistky, která v sobě kombinuje také havarijní pojištění, je i rozšířená asistence a úrazové pojištění. Pokud ji mladý řidič nezaplatí, nesmí za volant. „Myslím, že je to v pořádku, dnešní mladí jezdí většinou jako by jim patřila celá silnice. Nedávno se u nás stala nehoda, kdy to 18letý řidič napálil čelně do dalšího auta,“ popisuje pan Josef.