Obchodní řetězce se předhánějí v tom, aby přilákali zákazníky a nabízejí jim zajímavé slevy. Většinou na ně ale nedosáhnou všichni.
Nakoupit ve slevě je v dnešní době osvědčený způsob, jak ušetřit. Mnozí lidé tak pravidelně sledují akční letáky, výprodeje, nebo čerpají výhody plynoucí ze členství ve věrnostních klubech. Na Událostech247 jsme psali například o tom, že Lidl připravil pro seniory nad 65 let akci, při které dostali u pokladny na vybrané výrobky 10 procent slevu.
Někteří lidé nebudou mít na slevy nárok
Věrnostní slevy nabízejí prakticky všechny větší obchodní řetězce, Ať už je to Tesco, Billa nebo Albert. Starší zákazníci, kteří však nemají chytré telefony s aplikacemi, se často rozčilují, že na tyto slevy nedosáhnou. To vadí i sdružení spotřebitelů a některým ekonomům. Upozornili, že ten, kdo si aplikaci nebo kartičku nepořídí, bývá výrazně znevýhodněn. Podle průzkumů používá český zákazník průměrně 13 věrnostních programů.
Jak uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, věrnostních programů v supermarketech bude přibývat. Psal o tom web CNN Prima News. Aplikace navíc budou více specializované. Nakupujícímu nabídnou speciální slevové akce na produkty, které si do košíků bere nejčastěji, píše dále web. Ten, kdo si je ovšem nestáhne do svého chytrého mobilu, nebude mít na nejrůznější slevy při nákupech nárok.
Je to něco za něco, říká expertka
Podle expertů obchody investují více prostředků, aby si udržely své zákazníky. Je pro ně totiž levnější si zachovat přízeň současných nakupujících, než se snažit přesvědčit ty nové, píše dále web. Spotřebitelé by však měli mít na paměti, že za slevy v aplikacích platí svým soukromím. Ekonomka Jana Matesová pro CNN Prima News upozornila, že si možná lidé ani nejsou vědomi toho, kolik dat software dokáže sesbírat.
Obchodníci podle Matesové tyto údaje často přeprodávají třetím stranám. Zákazníci totiž dávají užíváním aplikace řetězcům oprávnění prodávat jejich data nejen o tom, co nejčastěji kupujete, ale také to, kudy se také pohybují. „Já tyhle věci neřeším, pro mne je důležité, že ušetřím za nákup. Moje maminka ale z toho důvodu neplatí nikde kartou. Má utkvělou představu, že bude mít každý přehled o tom, co kde nakupuje,“ řekla Událostem247 paní Jarka z Brna.